Diagnose

Angst hos barn og unge

Ved mistanke om angstlidelser hos deg som er barn/ungdom, kan du eller dine foresatte kontakte barnehagen, skolen, helsesøster eller fastlegen. Eller disse tar kontakt med de foresatte ved mistanke om angstlidelser. De vurderer i fellesskap om det er grunn til å gå videre til fastlegen. Fastlege, psykolog eller leder av den kommunale barnevernstjenesten kan henvise til spesialisthelsetjenesten.

Introduksjon

Henvisning og vurdering

Det skal brukes et eget henvisningsskjema som sendes til lokal allmennpoliklinikk.

Spesialisthelsetjenesten vil på bakgrunn i prioriteringsveilederen - psykisk helsevern for barn og unge avgjøre om du har krav på behandling i spesialisthelsetjenesten. Henvisninger skal vurderes innen 10 virkedager. Maksimumsfrist for inntak er 2 uker.

Alle henvisninger skal som hovedregel vurderes i poliklinikk, men hvis innleggelse bedømmes som nødvendig bør pasienten innlegges som øyeblikkelig hjelp.

Alle henvendelser om øyeblikkelig hjelp bør skje gjennom fastlege eller via legevakten.

Det er fastlegen, psykolog og barnevernslederen som kan henvise deg til spesialisthelsetjenesten.

 


Utredning

Du og dine foresatte kalles inn til et møte med Psykisk helsevern barn og unge. Her får du en kontaktperson/koordinator og en behandlingsansvarlig. 

I første samtale møter du en behandler som oftest er lege, psykolog, sykepleier eller pedagog. Vi snakker sammen om hvordan du har det hjemme, på skolen og sammen med venner. Du og dine foresatte blir ofte bedt om å fylle ut noen spørreskjemaer. Noen ganger kan det være aktuelt at noen fra Psykisk helsevern barn og unge kommer og hilser på deg for å se hvordan du har det hjemme eller på skolen. Når vi har forstått bedre hva du strever med og hvordan vi best kan hjelpe deg lager vi en plan for behandling sammen med deg og dine foresatte.  

Ingen får helt like utrednings- eller behanlingsplaner, de lager vi i fellesskap med deg. Dermed får du en utredningsplan som skal passe best mulig for deg. Utredningsplanen inneholder navn på pasientansvarlig behandler, behandlingsansvarlige fagpersoner, liste over planlagte utredninger og et anslag på hvor lang tid utredningen vil ta.

Utredningen og de nevnte undersøkelsene og samtalene skal skje i løpet av seks til tolv uker, avhengig av hvor mye undersøkelser som må gjøres. I løpet av denne perioden finner vi ut hvilken behandling som er best for deg. Som regel foregår behandlingen i poliklinikken.

Behandling

Dersom du får en angstdiagnose, lages det en behandlingsplan for deg sammen med deg og dine foresatte. Denne planen skal være konkret, den skal beskrive tiltak for møter med oss og om vi anbefaler at du tar noen medisiner. Planen skal inneholde en tidsavgrensning, og den vil bli tilpasset deg og dine behov 

Målet med behandling av angst er å lage tilpasninger i hverdagen, slik at angsten ikke skal få kontrollere hverdagen din.

Oppfølging

I oppfølgingen blir det gjort en oppsummering og evaluering av behandlingen. 

Du og dine foresatte får informasjon og opplæring, og etter avtale vil barnehage, skolen og eventuelt barnevernstjenesten få informasjon. Vi skriver et sammendrag (epikrise) av det som gjelder for deg, og sender denne til de som har henvist deg til oss. Det er fastlegen din som har ansvaret for den videre oppfølgingen.

Nasjonale retningslinjer (Psykisk helsevern for barn og unge)

Kontakt

  • Kontakt BUPP Askim

    Sykehusgata 2, Askim (Askimklinikken)

    Sykehusgata 2

    1807 Askim

  • Kontakt BUPP Fredrikstad

    Cicignongata 19, Fredrikstad

    Cicignongata 19

    1606 Fredrikstad

  • Kontakt BUPP Moss

    Oppmøtested

    Peer Gyntsvei 84 - etasjen over legevakten.
    Sykehuset Østfold Moss

    Sykehuset Østfold Moss

    Peer Gynts vei 78

    1535 Moss

    Praktisk informasjon

    Sykehusapoteket ligger i vestibylen på Sykehuset Østfold, Moss.

    Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

    Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

    - Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
    - Råd og veiledning om din medisinbruk

    Sykehusapoteket Østfold, Moss

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

    Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

     

    Besøk og ledsagere

    ​Det er ikke alle steder i sykehuset det er mulig å ta med blomster, og noen steder kan du ta med såkalte "ja-blomster".

    Se hvilke blomster du kan ta med deg på sykehuset

    Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

    Gå inn på Ruter og finn din reise der.

     

    Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

    Østfold kollektiv

    På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

    Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

    Nettbuss

    Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

    Korrekt identitet

    • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
    • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
    • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

    Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

    For eksempel om:

    • Diagnosen din
    • Behandlingen din
    • Plan for videre oppfølging

    Hvordan forebygge spredning av bakterier?

    • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
    • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
    • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    ​Kantinen i Moss er i 2. etasje, og serverer salat, varmmat og baguetter til medarbeidere, pasienter og pårørende.

    Åpningstider
    Kl. 10.15 – 14.00 på hverdager.
    Stengt lørdag, søndag og helligdager

    ​Det er kiosk i vestibylen.

    Kiosk

    På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

    Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

     

     

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Søk om å få dekket reiseutgifter

    På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

    Regler for pasientreiser

    Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

    For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

    Dokumentasjonskrav

    Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

    Behov for tilrettelagt transport?

    Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

    Kontakt Pasientreiser

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

    Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

     

    Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

    Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

    Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

    ​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

    For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

    Kalnes

    HelseSorOst

    Alle andre lokasjoner

    HSO-Gjest
    (Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

    Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

    ​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

    Les mer om rett til tolk

    ​Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.

     

  • Kontakt BUPP Sarpsborg

    Sarpsborgklinikken

    Glengsgata 19

    1706 Sarpsborg

    Praktisk informasjon

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

  • Kontakt BUPP Halden

    Oppmøtested

    Vi holder til i 4. etasje.

    Haldenklinikken

    Kjærlighetsstien 30

    1781 Halden

    Transport

    Du kan henvende deg i resepsjonen, som ligger rett på innsiden av hovedinngangen.

    Blodprøvetaking: Holder til i 1.etasje. Bruk hovedinngangen, gå til venstre, følg skilt "Laboratoriet", henvend deg i skranken.

    Blodbank: Gå inn i sykehusets hovedinngang. Følg skilt til blodbank/Laboratoriet.

    Praktisk informasjon

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.