Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Behovsstyrt oppfølging ved epilepsi

Behovsstyrt oppfølging ved epilepsi er et tilbud til deg som er utredet og får behandling for epilepsi. Det forutsetter en stabil anfallssituasjon, slik at du ikke lenger har behov for hyppige legekontroller. Tilbudet er digitalt og blir gjennomført i HelsaMi.

Pasienter med kronisk sykdom blir vanligvis fulgt opp gjennom faste kontroller hos spesialist, ofte en gang i året.

Ved behovsstyrt oppfølging får du som pasient mulighet til å rapportere inn helsetilstanden din hjemmefra. Du fyller ut kartleggingsskjemaet «Egenrapportering ved Epilepsi» to til tre ganger i året eller ved behov. På denne måten vil du få tilbud om legekonsultasjon når behovet er der, og du slipper å reise til sykehuset når alt går bra.
Logo, firmanavn
VIDEO: Klikk på bildet over for å se video.

Før

Hvis din anfallssituasjon er stabil, kan behovsstyrt oppfølging av epilepsi være noe for deg. Når du har ordinær time på poliklinikken vil din behandlende lege vurdere om dette tilbudet kan være aktuelt å prøve. 
 
Hvis du tenker at dette kan være noe for deg, men ikke har fått tilbudet, kan du ringe nevrologisk poliklinikk (se kontaktinfo nederst på siden) og be om å bli kontaktet om tilbudet.

Under

Diagram

Behovsstyrt oppfølging ved epilepsi innebærer at du får oppgaver i HelsaMi to til tre ganger i året:

  • Gjennomgang av legemiddellisten.
  • Spørsmål om helsetilstand (det tar 5-10 minutter).
  • Registrering ved epilepsianfall (dette er ikke obligatorisk).
  • Blodprøvekontroll (en gang i året).
Hvis du opplever behov for kontakt med poliklinikken mellom de faste rapporteringene, kan du sende inn et nytt kartleggingsskjema. Nye skjema er alltid tilgjengelig i HelsaMi under "Spørreskjema" i menyen. Helsepersonell vil følge opp besvarte skjema fortløpende. 
 
Nedenfor finner du utfyllende informasjon om de fire oppgavene. For pasienter som har dette tilbudet, vil denne informasjonen også finnes tilgjengelig under «Opplæring» i hovedmenyen i HelsaMi.
 

Slik vil det se ut i HelsaMi

 
Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

I kartleggingsskjemaet vil du få spørsmål om legemidler. Du vil bli bedt om å oppgi navn og dosering på legemidlene du bruker mot epilepsi. Vi trenger også å vite om du har begynt eller har sluttet med andre legemidler. 
 
Fornyelse av epilepsimedisinene dine gjøres av fastlegen.
 

Spørreskjemaet "Egenrapportering ved epilepsi" er laget for å kartlegge ditt behov for oppfølging. Det er viktig at du har tar deg god tid til å besvare spørsmålene. Når du har startet utfyllingen er det ikke mulig å mellomlagre og du vil måtte starte på nytt dersom du avbryter. Du bør derfor sette av 10 minutter uten forstyrrelser for å besvare hele skjemaet.
 
Spørreskjemaet er standardisert og designet for å fange opp behov på tvers av ulike typer epilepsi. Alle spørsmålene du får her gjelder hele perioden siden forrige konsultasjon eller forrige gang du svarte på dette spørreskjemaet. Du kan se dato for sist innsendt skjema under "Spørreskjema" i menyen i HelsaMi. Trykk på "Vis tidligere svar". Der kommer dato opp og du kan se spørreskjemaet. Svarene dine formidles til poliklinikken som følger deg opp.
 
Hvis du opplever behov for ny vurdering mellom intervallene, ber vi deg fylle ut ett ekstra spørreskjema. Du finner "Egenrapportering Epilepsi" under "Spørreskjema" i menyen i HelsaMi.

I HelsaMi har du også en Anfallskalender tilgjengelig. Denne finner du i menyen under "Målinger". Dette er ikke obligatorisk, men vi anbefaler deg å benytte denne for å registrere dine anfall. Det du dokumenterer der lagres i din journal og blir tilgjengelig for helsepersonell. Du kan registrere fortløpende eller i forbindelse med egenrapporteringen. 

Én gang i året skal du også gjennomføre blodprøvekontroll før du fyller ut kartleggingsskjemaet. Du vil få påminnelse om dette i HelsaMi og mulighet til å bestille blodprøverekvisisjon dersom du har behov for det.


Gjennomføring

Prøven skal tas medikamentfastende, ca. 12 timer etter siste medisininntak. Du kan spise og drikke samt ta dine øvrige medisiner som vanlig.

Oppmøtested

Du velger selv om du ønsker å ta blodprøvene dine på ett av sykehusets laboratorier eller hos fastlegen. Du må selv bestille time til prøvetaking.

Blodprøverekvisisjon

Når du får påminnelse om blodprøvekontroll i HelsaMi, vil du også få mulighet til å bestille blodprøverekvisisjon dersom du har behov for det. Blodprøverekvisisjon er nødvendig både for at prøvetakeren skal vite hvilke prøver som skal tas, og at prøvesvarene skal komme til din behandlende lege.

Oppfølging av blodprøvesvar
Det er sykehuset som har ansvar for å følge opp blodprøvene og kontakte deg dersom det er resultater som må følges opp. 



For å kunne motta oppgaver fra oppfølgingsprogrammet, må SMS-varslinger for dine oppgaver være aktive.

Slik går du fram:

  1. Gå inn i appen HelsaMi. Etter at du har logget deg inn med bank-id, kommer du til startmenyen.
  2. Trykk på den blå Meny-knappen
    Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
  3. Skroll nedover på menylisten som kommer opp på skjermen din, til du kommer til kontoinnstillinger. Under den overskriften finner du varselinnstillinger. Trykk på varselinnstillinger.
    Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
  4. Inne på varselinnstillinger får du flere innstillingsmuligheter. Sørg for at den som heter tekstmeldinger er påslått. Deretter trykker du Lagre endringer og Ok.
    Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon

     

  

Kontakt med sykehuset

Svarene du avgir i spørresskjemaet "Egenrapportering ved epilepsi" vil være avgjørende for videre oppfølging. Besvarelsene blir evaluert og kodet digitalt. Helsepersonell følger opp besvarte skjema fortløpende. Utfylling av skjema utløser ikke egenandel. Ved behov for utfyllende og supplerende informasjon vil du bli satt opp til en telefonkonsultasjon hos sykepleier, egenandel vil da tilkomme. Det samme gjelder hvis utfylt skjema fører til konsultasjon hos lege.

  • Kode grønn: Din besvarelse gir ikke grunn til bekymring og krever ikke videre oppfølging. Du vil få nytt skjema etter avtalt intervall.
  • Kode gul: Du har besvart spørreskjemaet på en slik måte at vi kan mistenke forverring av din helsetilstand. Sykepleier vil ta kontakt med deg for å innhente mer informasjon.
  • Kode rød: Din besvarelse krever videre oppfølging og du vil bli kontaktet av sykehuset.
 

Øyeblikkelig hjelp

Vi gjør oppmerksom på at rapporteringer ikke blir kontinuerlig overvåket av helsepersonell. Ved behov for rask hjelp må du ta kontakt med fastlege, legevakt (116 117) eller ringe 1 1 3 dersom det er akutt.

Etter

Dersom situasjonen din skulle forverre seg, vil vi tilby deg tettere oppfølging. Ta direkte kontakt med avdelingen for helsehjelp, samt vurdering av om denne type oppfølging fortsatt er egnet for deg. 
 
Ta kontakt med avdelingen som behandler deg dersom du ikke lenger ønsker å benytte deg av tilbudet om digital egenregistrering. 

Kontakt

Sykehuset Østfold Kalnes Nevrologisk avdeling

Kontakt Nevrologisk avdeling
Sykehuset Østfold Kalnes

Sykehuset Østfold Kalnes

Kalnesveien 300

1714 Grålum

Praktisk informasjon

​Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).

Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk

Sykehusapoteket Østfold, Kalnes

Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

 

Besøk og ledsagere

​Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling på Kalnes kan du ta blodprøver samme dag i oransje sone i 1. etasje. Åpningstider er 07.45 til 15.00 på hverdager.

Andre som skal ta blodprøver må benytte seg av våre andre blodprøvetakingssteder:

Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:

Kalnes

Døgnområde 1 – hjertemedisin
Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin 
Døgnområde 3 - lungemedisin 
Døgnområde 4 - ​nevrologi og slag
Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
Døgnområde 6 - ortopedi
Døgnområde 7 - gastrokirurgi
Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
Overvåkningen
Intensivavdelingen

Moss

Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss

Kalnes
Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
Døgnområde 10 - kreft og hematologi 
Føde/barsel
Barn og ungdom
Nyfødtintensiv
Psykisk helsevern

På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.

Trygge inneplanter og blomster - LHL

Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

Gå inn på Ruter og finn din reise der.

 

Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

Østfold kollektiv

På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

Nettbuss

Vi anbefaler at du har færrest mulig eiendeler med deg når du er hos oss.

Les mer om eiendeler

Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

Korrekt identitet

  • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
  • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
  • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

For eksempel om:

  • Diagnosen din
  • Behandlingen din
  • Plan for videre oppfølging

Hvordan forebygge spredning av bakterier?

  • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
  • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
  • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om frikort og egenandel

​Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.

Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og salat. Det er også et stort utvalg av kaffe og drikke.

Les mer om kafeen og se åpningstider

​Seremonirommet/bårekapellet ligger på baksiden av sykehuset. Her er det egne parkeringsplasser.

Veibeskrivelse finner du her.

​Her finner du oversikt over etasjene på Kalnes og hvor du kan parkere.

Etasjeoversikt og parkering

​Det er kiosk i vestibylen.

Kiosk

Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.

 

Her kan du lese mer om kunsten på Kalnes.

På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

 

 

​Vi har ikke pasienthotell i Sykehuset Østfold.

Barn- og ungdom
Barnet har rett til å ha en av foreldrene eller andre foresatte hos seg under hele oppholdet. Det gis anledning til å sove på samme rom som barnet. 

Føde-barsel
Ledsager kan overnatte på rommet til mor.

Koronasituasjon: Barnefar/medmor kan være sammen med mor og det nyfødte barnet på barselavdelingen. Dette forutsetter at personen er uten mistenkt smitte og uten luftveissymptomer. Merk: Det gis ikke anledning til å reise frem og tilbake mellom sykehus og hjem under oppholdet.

Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

Les mer om pasientjournal her

Søk om å få dekket reiseutgifter

På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

Regler for pasientreiser

Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

Dokumentasjonskrav

Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

Behov for tilrettelagt transport?

Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

Kontakt Pasientreiser

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

 

Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
​​

Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

Kalnes

HelseSorOst

Alle andre lokasjoner

HSO-Gjest
(Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

Les mer om rett til tolk