Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Hodepine hos barn og tenåringer

Hodepine hos barn og tenåringer er ganske vanlig, men kan være svært smertefullt og hemmende. Som oftest er hodepinen ufarlig, og det påvises ingen underliggende sykdom.

Forskjellige typer hodepine

Hodepine hos barn og ungdom kan variere i årsak, intensitet og symptomer. Det er vanlig å dele hodepine inn i primære og sekundære typer. Ved de primære typene kan det ikke påvises noen underliggende tilstand, noe man kan ved sekundær hodepine. Spenningshodepine og migrene er eksempler på primære typer, og utgjør cirka 90 prosent av hodepinene hos barn og unge.

 

Dette er den vanligste typen hodepine hos både barn og voksne. Den oppleves som en trykkende eller stram følelse rundt hodet, vanligvis bilateralt (på begge sider av hodet). Smerten kan være mild til moderat og påvirker ikke daglige aktiviteter i stor grad. Typisk varighet fra minutter til dager.

Migrene kan også forekomme hos barn og ungdom. Den preges vanligvis av moderate til kraftige smerter på den ene siden av hodet, og beskrives ofte som pulserende. Migrene kan ledsages av kvalme, oppkast, lysskyhet (photophobia) og lydskyhet (phonophobia). Typisk varighet er fra 20 minutter til 72 timer, og blir ofte verre av fysisk aktivitet. Rundt 10 prosent opplever varselsymptomer like før et anfall. Dette kalles aura, og kan for eksempel være synsfeltutfall, ser blinkende lys, får øresus, føler seg nummen i kroppen eller har vansker for å snakke.

Dette er en sjelden type hodepine som kan påvirke eldre barn og ungdom. Smerten er vanligvis svært intens og konsentrert i ett øye eller den ene siden av hodet. Klyngehodepine kan komme i "klynger" i perioder på uker til måneder, og deretter forsvinne for en tid.

Dette refererer til hodepine som er en følge av en underliggende medisinsk tilstand, som for eksempel en infeksjon, feber, hodeskade, bihulebetennelse eller øyesykdom.

Hodepine som utvikles hvis man bruker medisin mot hodepine for ofte over tid. Det er definert som hodepine tilstede over 15 dager per måned i 3 måneder eller mer hos en pasient med en eksisterende hodepinelidelse. Pasienten må ta reseptfri smertestillende (paracetamol, ibuprofen) alene i minst 15 dager per måned, eller triptaner i 10 eller flere dager pr. måned, for at man skal mistenke MOH.

Hva kan vi gjøre selv

Hodepine er en vanlig plage som kan påvirke barn og ungdom av ulike årsaker. Som foreldre er det viktig å være oppmerksom på barnets symptomer og å kunne gi støtte og hjelp for å lindre ubehaget. Her er noen ting du kan vurdere:
Identifiser mønstre og triggere
Prøv å identifisere om det er visse mønstre eller triggere som kan utløse hodepinen hos barnet ditt. Dette kan inkludere ting som stress, søvnproblemer, kosthold, dehydrering eller hormonelle endringer.
Skriv en dagbok

Oppfordre barnet til å holde en enkel dagbok der de skriver ned når hodepinen oppstår, hvor smerten er lokalisert, hvor lenge den varer og eventuelle triggere som kan ha vært til stede. Det finnes flere apper til mobiltelefonen som kan brukes.

Søvnvaner
Sørg for at barnet ditt får tilstrekkelig med søvn hver natt. Dårlige søvnvaner kan bidra til hodepine. Opprett en fast sengetid og hjelp barnet med å unngå skjermtid rett før leggetid.
Kosthold og hydrering
Et balansert kosthold og tilstrekkelig hydrering kan ha en positiv innvirkning på hodepinen. Unngå matvarer som kan utløse hodepine, som for eksempel mat med mye sukker eller kunstige tilsetningsstoffer.
Regelmessig fysisk aktivitet
Oppmuntre til regelmessig fysisk aktivitet, da dette kan bidra til å redusere stress og fremme generell helse. Men unngå intens trening under hodepinetilfeller.
 
Hvis hodepinen er intens, hyppig eller begynner å påvirke barnets daglige aktiviteter, bør du oppsøke lege. En lege kan hjelpe med å identifisere årsakene til hodepinen og gi råd om behandlingsalternativer.
 
Alle barn skal gjennomføre en synstest. Barn under 5 – 6 års alder bør ses av øyelege, mens eldre barn kan gå til optiker.

 

Utredning

Fastlegen henviser deg til barnelege om spesialistvurdering anses som nødvendig. 

Når henvisningen er vurdert og du har fått rett til spesialistvurdering, vil du få innkalling til poliklinisk konsultasjon. Du må føre hodepinedagbok fram til konsultasjonen og svare på spørsmålene som ligger ved innkallingsbrevet. Spesielt er det viktig å ta med oversikt over legemidlene du bruker nå og legemidler du tidligere har brukt mot hodepine.

Brain Twin – Hodepinedagbok

Det viktigste i en nevrologisk utredning av hodepine er å gå nøye gjennom sykehistorien. I tillegg gjøres en klinisk nevrologisk undersøkelse og eventuelle tilleggsundersøkelser:

Behandling

Nye retningslinjer for behandling av primære hodepineformer anbefaler fokus på livsstilsintervensjon og atferdsfaktorer. Man går systematisk gjennom temaer som søvn, mat, drikke, fysisk aktivitet, skjermbruk, og psykososiale faktorer. I tillegg får man som regel anfallsmedikament ved migrene, og for øvrig veiledning av smertestillende medikamenter ved andre typer hodepine.

Ikke- medikamentell behandling kan også inkludere fysioterapi, kognitiv terapi og nevrostimulering.

Oppfølging

Pasienten følges som regel en periode på poliklinikken på sykehuset, før fastlegen overtar oppfølgingen.

Kontakt

Sykehuset Østfold Kalnes Barne- og ungdomsklinikken

Kontakt Barne- og ungdomsklinikken

Oppmøtested

Barn og ungdom døgnområde: Underetasje, følg oransje farge fra vestibylen.

Barn og ungdom poliklinikk: Underetasje, følg oransje farge fra vestibylen. (Hvis du kommer til en avtalt time på poliklinikk, skal du først sjekke deg inn på selvinnsjekksautomat i vestibylen).

Nyfødtintensiv, 3. etasje, følg lilla farge fra vestibylen.

Sykehuset Østfold Kalnes

Sykehuset Østfold Kalnes

Kalnesveien 300

1714 Grålum

Praktisk informasjon

​Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).

Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk

Sykehusapoteket Østfold, Kalnes

Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

 

Besøk og ledsagere

​Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling på Kalnes kan du ta blodprøver samme dag i oransje sone i 1. etasje. Åpningstider er 07.45 til 15.00 på hverdager.

Andre som skal ta blodprøver må benytte seg av våre andre blodprøvetakingssteder:

Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:

Kalnes

Døgnområde 1 – hjertemedisin
Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin 
Døgnområde 3 - lungemedisin 
Døgnområde 4 - ​nevrologi og slag
Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
Døgnområde 6 - ortopedi
Døgnområde 7 - gastrokirurgi
Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
Overvåkningen
Intensivavdelingen

Moss

Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss

Kalnes
Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
Døgnområde 10 - kreft og hematologi 
Føde/barsel
Barn og ungdom
Nyfødtintensiv
Psykisk helsevern

På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.

Trygge inneplanter og blomster - LHL

Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

Gå inn på Ruter og finn din reise der.

 

Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

Østfold kollektiv

På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

Nettbuss

Vi anbefaler at du har færrest mulig eiendeler med deg når du er hos oss.

Les mer om eiendeler

Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

Korrekt identitet

  • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
  • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
  • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

For eksempel om:

  • Diagnosen din
  • Behandlingen din
  • Plan for videre oppfølging

Hvordan forebygge spredning av bakterier?

  • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
  • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
  • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om frikort og egenandel

​Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.

Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og salat. Det er også et stort utvalg av kaffe og drikke.

Les mer om kafeen og se åpningstider

​Seremonirommet/bårekapellet ligger på baksiden av sykehuset. Her er det egne parkeringsplasser.

Veibeskrivelse finner du her.

​Her finner du oversikt over etasjene på Kalnes og hvor du kan parkere.

Etasjeoversikt og parkering

​Det er kiosk i vestibylen.

Kiosk

Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.

 

Her kan du lese mer om kunsten på Kalnes.

På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

 

 

​Vi har ikke pasienthotell i Sykehuset Østfold.

Barn- og ungdom
Barnet har rett til å ha en av foreldrene eller andre foresatte hos seg under hele oppholdet. Det gis anledning til å sove på samme rom som barnet. 

Føde-barsel
Ledsager kan overnatte på rommet til mor.

Koronasituasjon: Barnefar/medmor kan være sammen med mor og det nyfødte barnet på barselavdelingen. Dette forutsetter at personen er uten mistenkt smitte og uten luftveissymptomer. Merk: Det gis ikke anledning til å reise frem og tilbake mellom sykehus og hjem under oppholdet.

Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

Les mer om pasientjournal her

Søk om å få dekket reiseutgifter

På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

Regler for pasientreiser

Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

Dokumentasjonskrav

Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

Behov for tilrettelagt transport?

Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

Kontakt Pasientreiser

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

 

Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
​​

Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

Kalnes

HelseSorOst

Alle andre lokasjoner

HSO-Gjest
(Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

Les mer om rett til tolk