Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Helse i arbeid

Helse i arbeid skal gi rask, tidsavgrenset tilgang til tverrfaglig utredning og vurdering av vanlige muskel-/skjelett- og psykiske plager (angst og depresjon). Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet. Den som henvises til Helse i arbeid må ha et ønske og et mål om å stå i, eller komme tilbake til, arbeid/studier.

Helse i arbeid er et tilbud med mål om å redusere sykefraværet i befolkningen. Vi tilbyr rask tilgang til tverrfaglig utredning og behandling av vanlige muskel-/skjelett- og psykiske plager (moderat angst og depresjon). Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet. Tilbudet er spesielt rettet mot personer som trenger samtidige helse- og arbeidsrettede tjenester for å forbli i, eller komme i arbeid eller studier.

Henvisning og vurdering

Du trenger henvisning fra helsepersonell med henvisningsrett for å motta tilbud om utredning og behandling ved Helse i arbeid. Henvisninger blir rettighetsvurdert av inntaksteamet vårt. Videre vil du og henviser motta skriftlig informasjon om utfallet av vurderingen. For å være aktuell for tilbudet må du ha ønske og motivasjon om å retur til jobb eller studier. Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet.

Ved rett til helsehjelp blir du satt opp til time. I tiden frem til utredningen, eller ved eventuelle endringer i helsetilstand, skal du forholde deg til din egen fastlege.

Alle henvisninger bør inneholde:

  • aktuell sykehistorie og problemstilling
  • relevante tidligere og nåværende sykdommer, psykisk og somatisk, diagnoser og eventuell tidligere behandling
  • arbeidsstatus, sykemeldingsforhold og -historikk og eventuell stønadsstatus
  • kliniske funn
  • resultater av relevante tilleggsundersøkelser og billeddiagnostikk
  • oppdatert oversikt over medikamenter

Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene, er overnevnte punkter dekket.

I tillegg: 

  • tidligere behandling og effekt av denne
  • rusanamnese
  • funksjonsnivå sosialt/familiært
  • sivil status, omsorg for barn, familiær og sosial fungering
  • ønsket mål for vurdering og behandling, herunder pasientens mål og motivasjon

Husk 

  • For fremmedspråklige pasienter må det i tillegg opplyses om nasjonalitet, språk og tolkebehov.

Ved henvisning av andre enn fastlege må pasientens fastlege oppgis.

For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten: 

Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten, Helsedirektoratet.

Utredning

Et tverrfaglig team tilbyr utredning og vurdering av behandlings- og oppfølgingsbehovet for pasienter med muskel- og skjelettplager og/eller vanlige psykiske helseplager som påvirker funksjon i jobb eller studier.

Det er ønskelig med henvisning i en tidlig fase for å kunne iverksette rask avklaring.

Utredningen gjøres i tverrfaglig poliklinikk og har som mål å avklare årsak til plagene og foreslå egnet oppfølging basert på utredningsresultatet. Ut fra behov kan man underveis eller i etterkant av utredning få oppfølging av relevante faggrupper, for eksempel lege, sykepleier, fysioterapeut, psykolog, ergoterapeut, sosionom og/eller veileder fra NAV.

Utredning av muskel-/skjelettplager ledes av legespesialist. Utredning av psykiske helseplager utføres av helsepersonell med psykologfaglig kompetanse under veiledning av psykologspesialist.

Samtale og oppfølging fra NAV gjøres kun etter samtykke.

For mange er en utredning i tverrfaglig poliklinikk tilstrekkelig, uten videre behandling og oppfølging.

Behandling

Det tilbys to ulike mestringstilbud for muskel-/skjelettplager, kognitiv terapi for personer med lettere til moderat angst og depresjon og øvelsesveiledning av spesifikke tilstander i muskel-/skjelettapparatet.

 

Lærings- og mestringskurs i gruppe over to dager for pasienter med uspesifikke muskel-skjelettplager. Tiltaket består av en kombinasjon av trygghetsskapende dialogbasert undervisning og strukturerte samtaler mellom gruppedeltagerne. Det faglige innholdet støtter seg på nasjonale kliniske retningslinjer.

Målsetningen med kurset er å gi deltakeren et bedret grunnlag for egenmestring av plagene, komme tilbake til jobb og være «trygg i jobb tross plager».

Pasientreiser har egne satser for bo- og reiseutgifter.

Mestringstilbud i gruppe med varighet på åtte dager fordelt på to opphold av fire dager. Tiltaket består av arbeidsrettet veiledning, undervisning, gruppesamtaler, trening og aktivitet.

Veiledning og kunnskapsformidling vil være en sentral tilnærming for å gjøre den enkelte i stand til å håndtere sine plager bedre både på jobben og i privatlivet. Oppmerksomheten vil rettes mot helhetstenkning og mestringsstrategier med utgangspunkt i den enkeltes resurser.

Pasientreiser har egne satser for bo- og reiseutgifter.

For personer med lettere til moderat angst og/eller depresjonsplager tilbys kognitiv terapi med fokus på tilknytning til skole/arbeid.

Behandlingen tar form som et aktivt samarbeid mellom pasient og behandler, der fokuset rettes mot hvordan utfordringene/plagene fremtrer i pasientens hverdag.

Målet er å oppnå en mer hensiktsmessig forståelse av aktuelle utfordringer/plager. Hva som kan bidra å opprettholde dem, og finne metoder og strategier som kan være nyttige for å takle disse på en gunstig måte.

Behandlingen kan gå over 8–12 timer og fordrer at man er villig til å jobbe aktivt med temaene i terapien både i samtalene og mellom timene.

Egenandel etter vanlige satser ved behandling i spesialisthelsetjenesten.

Ved avgrensede, spesifikke tilstander i muskel-/skjelettapparatet kan det ved indikasjon tilbys relevant øvelsesbehandling. Det vil være mulighet for kontroller for å kvalitetssikre utførelse og evaluere effekt.

Egenandel etter vanlige satser ved behandling i spesialisthelsetjenesten.

Oppfølging

Ut fra ditt behov kan du få tilbud om:

  • kontroller/oppfølgingssamtaler for å kvalitetssikre og understøtte tiltakene som ble iverksatt
  • arbeidsrelatert oppfølging i samarbeid med NAV
  • samhandling med fastlege og/eller andre deler av helsetjenesten for å optimalisere videre forløp

Kontakt

Sykehuset Østfold Kalnes Fysikalsk medisin og rehabilitering

Kontakt Fysikalsk medisin og rehabilitering
Sykehuset Østfold Kalnes

Sykehuset Østfold Kalnes

Kalnesveien 300

1714 Grålum

Praktisk informasjon

​Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).

Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk

Sykehusapoteket Østfold, Kalnes

Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

 

Besøk og ledsagere

​Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling på Kalnes kan du ta blodprøver samme dag i oransje sone i 1. etasje. Åpningstider er 07.45 til 15.00 på hverdager.

Andre som skal ta blodprøver må benytte seg av våre andre blodprøvetakingssteder:

Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:

Kalnes

Døgnområde 1 – hjertemedisin
Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin 
Døgnområde 3 - lungemedisin 
Døgnområde 4 - ​nevrologi og slag
Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
Døgnområde 6 - ortopedi
Døgnområde 7 - gastrokirurgi
Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
Overvåkningen
Intensivavdelingen

Moss

Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss

Kalnes
Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
Døgnområde 10 - kreft og hematologi 
Føde/barsel
Barn og ungdom
Nyfødtintensiv
Psykisk helsevern

På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.

Trygge inneplanter og blomster - LHL

Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

Gå inn på Ruter og finn din reise der.

 

Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

Østfold kollektiv

På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

Nettbuss

Vi anbefaler at du har færrest mulig eiendeler med deg når du er hos oss.

Les mer om eiendeler

Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

Korrekt identitet

  • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
  • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
  • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

For eksempel om:

  • Diagnosen din
  • Behandlingen din
  • Plan for videre oppfølging

Hvordan forebygge spredning av bakterier?

  • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
  • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
  • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om frikort og egenandel

​Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.

Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og salat. Det er også et stort utvalg av kaffe og drikke.

Les mer om kafeen og se åpningstider

​Seremonirommet/bårekapellet ligger på baksiden av sykehuset. Her er det egne parkeringsplasser.

Veibeskrivelse finner du her.

​Her finner du oversikt over etasjene på Kalnes og hvor du kan parkere.

Etasjeoversikt og parkering

​Det er kiosk i vestibylen.

Kiosk

Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.

 

Her kan du lese mer om kunsten på Kalnes.

På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

 

 

​Vi har ikke pasienthotell i Sykehuset Østfold.

Barn- og ungdom
Barnet har rett til å ha en av foreldrene eller andre foresatte hos seg under hele oppholdet. Det gis anledning til å sove på samme rom som barnet. 

Føde-barsel
Ledsager kan overnatte på rommet til mor.

Koronasituasjon: Barnefar/medmor kan være sammen med mor og det nyfødte barnet på barselavdelingen. Dette forutsetter at personen er uten mistenkt smitte og uten luftveissymptomer. Merk: Det gis ikke anledning til å reise frem og tilbake mellom sykehus og hjem under oppholdet.

Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

Les mer om pasientjournal her

Søk om å få dekket reiseutgifter

På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

Regler for pasientreiser

Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

Dokumentasjonskrav

Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

Behov for tilrettelagt transport?

Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

Kontakt Pasientreiser

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

 

Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
​​

Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

Kalnes

HelseSorOst

Alle andre lokasjoner

HSO-Gjest
(Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

Les mer om rett til tolk