Unngår fristbrudd i ortopedisk avdeling

Legene tar imot flere pasienter hver dag, fysioterapeuter bidrar med å vurdere pasienter og det ryddes i ventelister. Ortopedisk avdeling i Sykehuset Østfold har satt inn en rekke tiltak for å unngå at pasienter venter for lenge.

Anne-Grete Melkerud
Publisert 20.03.2025
Sist oppdatert 21.03.2025
En gruppe mennesker som sitter rundt et bord med mat på
​Ortopedisk avdeling har gjort en stor innsats for å unngå at pasienter venter for lenge, og feiret med kake.

- Det er viktig at det ikke går for lang tid før pasienter som er henvist til oss kommer til sin første time og blir vurdert. Noen pasienter kan vente en stund på behandling uten at de blir verre, mens andre trenger behandling raskt. For at vi skal prioritere riktig, må vi ha sett pasientene, sier avdelingssjef Henrik Bredesen.

Ø-hjelp tas med en gang

Mange pasienter som kommer til ortopedisk avdeling, kommer med et akutt brudd. Det kan være brudd i alt fra håndledd og albue, til hofte og rygg. 
- Pasienter som kommer til sykehuset som øyeblikkelig hjelp, blir behandlet med en gang de kommer til sykehuset. De blir ikke satt på venteliste, sier han.

Pasientene som kommer til sykehuset som øyeblikkelig hjelp og som ikke trenger innleggelse, får behandling i skadepoliklinikken og eventuelt en snarlig time til operasjon hvis det behøves. Trenger de operasjon og må bli på sykehuset på grunn av større skadeomfang, kommer de til ortopedisk døgnområde.

Setter en frist

En mann med skjegg og briller
Henrik Bredesen

Pasientene som ikke kommer til sykehuset som øyeblikkelig hjelp, henvises som oftest til sykehuset av fastlege. Det kan for eksempel være pasienter med vonde knær eller hofter.

Når en pasient blir henvist til et sykehus, vurderer sykehuset om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp. Hvis sykehuset vurderer at pasienten har rett til nødvendig helsehjelp, vil det bli satt en frist for når helsehjelpen for pasienten senest skal starte.

- Hvis vi ikke klarer å gi behandling innen fristen som er har satt, blir det registrert som et fristbrudd. Fristbrudd er alvorlig, og vi må gjøre hva vi kan for å unngå dem, sier Bredesen.

Vurderer flere pasienter

Hovedgrepet ortopedisk avdeling har tatt for å få slutt på fristbruddene, er å strukturere arbeidsdagen på en ny måte. Legene som tar imot pasienter for vurdering på poliklinikk, setter av hele dagen til dette. Det vil si at de ikke har andre oppgaver den dagen, som å gå legevisitt, og at administrative oppgaver må vente.

- Vi kan ta imot mange flere pasienter i løpet av dagen på denne måten. Men det er viktig å presisere at legene ikke bruker kortere tid per pasient, sier han.

Foreløpig har omlegging av strukturen på dagtid, vært nok for å få bort fristbruddene.
- Men vi har mulighet til å utvide på kveldstid og i helg, og i perioder vil det være behov for dette i større eller mindre omfang.

Vurderes av fysioterapeut

Ortopedene får også god hjelp av fysioterapeuter i sykehuset. Seksjoner som protese, rygg og skopiseksjonen samarbeider med fysioterapeuter om nyhenviste pasienter.
- Vi får for eksempel mange henvisninger hvor vi skal vurdere om pasienter skal få satt inn kneprotese. Det viser seg at under halvparten av disse pasientene trenger protese. De trenger å få gode øvelser slik at de kan trene seg opp. Derfor kommer disse pasientene nå først til fysioterapeut, som vurderer om de skal videre til leger i ortopedisk avdeling, sier han.

Pasientene som viser seg å ha behov for operasjon likevel, har uansett nytte av treningen de har gjort. 

- Pasientene får et bedre operasjonsforløp enn om de ikke har hatt strukturert fysioterapi i forkant. Mange har dessverre tidligere ikke hatt så tett oppfølging av fysioterapeut som det de nå får i Sykehuset Østfold, sier han.

Ønsker rask timeavtale

Avdelingssjefen ønsker at alle nyhenviste pasienter skal få en timeavtale så raskt som mulig. Målet er å unngå at pasienter med lidelser som kan gi dårligere prognose hvis de må vente, blir stående på venteliste.

- Noen pasienter som kommer til første time, får vite at det ikke haster med behandling. Det kan være beroligende å høre at det ikke er farlig, og at pasienten ikke blir verre, selv om det kan være plagsomt å vente, sier han.

Rydder ventelister

Helsesekretærene i avdeling for dokumentasjon og pasienttjenester bistår avdelingen med rydding av ventelister. Noen pasienter som har ventet lenge på behandling, har kanskje ikke behov for time lenger, eller har fått behandling et annet sted.

- Det er viktig at vi vet hvilke pasienter som har behov for tilbud om vurdering og behandling hos oss, sier han.

 

Les mer om ortopedisk avdeling i Sykehuset Østfold