Først ut som trainee i helsefagarbeid

Blant 120 søkere fikk 10 helsefagarbeidere sist uke starte som trainee i Sykehuset Østfold. Dermed ble de også historiske, siden det er aller første gang sykehuset tilbyr traineeprogram til helsefagarbeidere.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 25.09.2018
Sist oppdatert 02.09.2020
Trainee helsefagarbeider

På bildet: Tuva Evensen, Stine Engelsen, Aware Ahmedi, Rikke Berg Andersen, Silje Larsen, Sillie-Therese Stordahl, Alicia Holm-Hansen, May-Linn Grimstad, June Laberg, Hanna Halse (trainee spl), Ellen Winther Eilertsen (trainee spl), Fiona Skjennem (avdelingssjef bemanningsavdelingen), Merete M. Jansen (seksjonsleder LIS1/trainee helsefagarbeider) og Lillian Johannessen (Fagforbundet). Eva Bengtsson var ikke tilstede da bildet ble tatt.

- Dette ser veldig bra ut, sier Merete Magnussen Jansen, seksjonsleder LIS1 /traineeprogram.
I vår kom nyheten om at Sykehuset Østfold opprettet traineeprogram for helsefagarbeidere.
- Vi kjenner ikke til andre i spesialisthelsetjenesten som tilbyr traineeprogram for helsefagarbeidere, og vi er uansett først i Helse Sør-Øst til å gi dette tilbudet, uttalte avdelingssjef Fiona Skjennem i bemanningsavdelingen da. Mandag 17. september kunne hun ønske det første kullet på 10 helsefagarbeidere velkommen.

Vil videreutvikle

- Dere er utvalgte, tenk litt på det. Av 120 søkere, så er det dere vi ønsker å ta inn som trainee. Det er et stort ansvar, vi har mange pasienter og oppgaver, og det vil stilles krav til dere. Men samtidig har også vi i sykehuset et ansvar for å ta godt vare på dere, forsikrer Skjennem som håper og tror helsefagarbeiderne står foran innholdsrike og lærerike år.

Se også: Helsefagarbeidere kan bli trainee i sykehuset

- Selv om dere er først ut, er det viktig å understreke at dette ikke er et prøveprosjekt. Traineeprogram for helsefagarbeidere er en del av strategien til sykehuset, og noe vi skal videreutvikle og har et ønske om at skal bestå, sier tillitsvalgt Lillian Johannessen i Fagforbundet.

Eneste mann

I løpet av den første uka var det mye kunnskap og informasjon før helsefagarbeiderne startet som trainee i drift.
- Jeg har jobbet i kommunen i 13 år, men nå gleder jeg meg til å lære mer, og å få nye ulike utfordringer. Bare det å få jobbe i full stilling, synes jeg er utrolig bra, sier Alicia Holm-Hansen (31) fra Sarpsborg. Hun starter i nevrologisk avdeling.

Aware Ahmed (24) fra Råde er eneste mannlige trainee i helsefagarbeid denne gangen, men håper han kan motivere flere til å gå samme yrkesvei. Han var lærling som helsefagarbeider i Sykehuset Østfold i Fredrikstad for en del år tilbake, og har i mange år jobbet ved bo- og servicesenter i Moss.

- Jeg er veldig spent, og tror dette blir så bra. Nå har vi sjansen til å gå foran som et godt eksempel, smiler Ahmed som gleder seg til den første praksisperioden som er i hjertemedisinsk avdeling.

Helsefagarbeiderne vil få god opplæring og oppfølging. Traineeprogrammet organiseres i bemanningsavdelingen og bygger på de samme prinsippene som traineeprogram for sykepleiere. Den første uka var satt av til introduksjonsprogram med opplæring og informasjon.

- Helsefagarbeiderne skal innom flere døgnområder i løpet av de to årene. To forskjellige døgnområder det første året, og deretter ytterligere et døgnområde det andre året, sier Merete Magnussen Jansen.

- Jeg synes det er veldig bra at sykehuset satser på helsefagarbeiderne. Jeg var litt redd for at utdanningen ville dø ut, sier Silje Kristin Larsen som var ferdig utdannet i 2011. 28-åringen fra Halden har bakgrunn fra kommunehelsetjenesten i Halden, og har også vært vikar ved kreftavdelingen i Sykehuset Østfold. Nå er hun glad for å være i gang som trainee.