Vil unngå smitte av meslinger

Medarbeidere i Sykehuset Østfold som ikke er vaksinert mot meslinger, eller er usikre på om de hadde meslinger som barn, oppfordres til å ta vaksine. Dette både for å beskytte seg selv og for å hindre at sårbare pasienter blir smittet.

Publisert 09.01.2018
Jon Birger Haug
Jon Birger Haug, avdelingssjef i avdeling for smittevern.

​Sykehuset tilbyr nå medarbeidere som ikke er vaksinert eller er usikre på om de har vært smittet tidligere, å få vaksinen på jobb.

- Vi kan ikke pålegge medarbeidere å vaksinere seg, men det er vår klare anbefaling at alle ansatte ved sykehuset vaksineres mot barnesykdommene, hvis de ikke allerede er vaksinert, sier Jon Birger Haug, avdelingssjef i avdeling for smittevern.

Flere smittet i Sverige

En grunn til at det er stor oppmerksomhet rundt meslinger nå, er et utbrudd i Gøteborg som startet 10. desember. Det totale antallet personer som er smittet av meslinger i Sverige er nå 22, etter at ytterligere tre personer er blitt smittet av sykdommen, opplyser Thomas Wahlberg, smittevernlege i Västra Götalandsregionen i en pressemelding 8. januar. Smittespredningen har funnet sted både i helsevesenet og i samfunnet forøvrig.

God dekning i Norge

I følge folkehelseinstituttet i Norge vil spredningen rundt et meslingetilfelle i Norge være liten fordi dekningsgraden for meslingevaksine er høy. Vaksine mot meslinger ble introdusert i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge i 1969, og ble kombinert med vaksiner mot røde hunder og kusma i 1983 (MMR-vaksinen). Vaksinen gis ved 15 måneders alder og gjentas i 6. klasse. Vaksinasjonsdekningen for MMR-vaksine i 2016 var 96 prosent hos 2-åringer og 91 prosent hos 16-åringer.

- Selv om absolutt de fleste er vaksinert, er dette en svært smittsom sykdom som vi ønsker å beskytte oss mot. Dette er spesielt viktig for oss som jobber i helsetjenesten, slik at vi ikke risikerer å smitte pasienter, sier Haug.

Svært smittsom

​Meslinger er en av de mest smittsomme sykdommer vi kjenner og forårsakes av morbillivirus (meslingevirus).

Les mer om meslinger på folkehelseinstituttets nettsider