Sjåfør Ørnulf trives på veien

Sjåfør Ørnulf Høgfeldt Jensen (59) forteller om fine arbeidsdager bak rattet på sin Caddy Maxi mens han frakter og bringer - og lytter til radio mellom slagene. – Jobben som sjåfør ved Sykehuset Østfold er fin og selvstendig, sier han.

Anja Ringnes Nilsen
Publisert 11.12.2019
Sist oppdatert 18.12.2019
Ørnulf Høgfeldt Jensen
Ørnulf kommer opprinnelig fra Halden, er bosatt i Fredrikstad, og har vært ansatt ved Sykehuset Østfold i hele 37 år. Tidligere var han sivilarbeider og portør, men de siste 12 årene har han jobbet som sjåfør. Basen er fra Kalnes, og herfra starter han ruten sin hver morgen.

Ørnulf er en av 11 sjåfører. Disse har ni ruter fordelt mellom seg, og hver kjørerute har i snitt 50 stopp per dag.

Sjåførene tilhører seksjon forsyning, som igjen tilordnes under innkjøp og logistikk. Stort sett hele Østfold dekkes av de 11 sjåførene, og alle rutene ender opp igjen på Kalnes hver dag, for avlevering av prøver og diverse varer. I tillegg går én av rutene til sykehusene i Oslo og omegn, med blant annet prøver og svarbrev i retur.

Vi får bli med på den hyggelige ”melkeruta” til Ørnulf en helt vanlig onsdag. Dagens rute er på 13 mil, og på turen skal vi blant annet innom Grålum postkontor, Åsebråten i Fredrikstad, Halden fengsel og diverse legekontorer. Innimellom ringer også telefonen med nye oppdrag. Da må ofte ruten omdirigeres noe.

- I dag skal jeg frakte diverse varer, blod, prøvesvar og post. Hva jeg frakter, avhenger av ruta, sier Ørnulf, som har to kjøreruter å forholde seg til.

Rute nummer to er på 27 mil, og strekker seg mellom sykehusene. På denne fraktes det blant annet diverse medisinsk utstyr som skal steriliseres. Bilen fyller seg raskt opp, og det blir en del logistikk når alt skal havne på rett sted til rett tid, forteller Ørnulf.

- Hvordan trives du med denne jobben?
- Vi har et godt arbeidsmiljø og jeg trives godt i jobben som sjåfør. I tillegg er dette en trygg jobb, noe som er viktig for meg, sier Ørnulf, mens han lemper av post og tørris, som skal videre til kollegaer i Fredrikstad.

Viktig å låse bilen

Bilen Ørnulf kjører er en Caddy Maxi, og bilen synes godt i terrenget med Sykehuset Østfolds velkjente sommerfugllogo på siden. Ørnulf har mange korte stopp på de ulike stedene han er innom for å levere og hente. Men selv om han er raskt inn og ut, er det viktig å låse bilen før han forlater den. Det har nemlig skjedd innbruddstilfeller i Sykehuset Østfolds biler, selv om det begynner å bli en stund siden.

- Tyveritilfellene skjedde for rundt fem år siden, og var alt annet enn hyggelige. Så her må vi passe på så godt vi kan, forteller han.

Ørnulf er på god fot med alle han møter på de ulike avdelingene, og forteller om mange hyggelige medarbeidere i Sykehuset Østfold. Men så mye tid til småprat blir det ikke. I sjåførjobben har han nemlig et strengt tidsskjema å forholde seg til, og han er forventet til faste tidspunkter.

- Er det noe som er utfordrende med denne jobben?

- Nei, jeg vil ikke si det. Men det er mye ”hei og ha det” på de ulike stedene vi er innom, så litt mer sosialt kunne det vel ha vært til tider, sier han.

- Hvorfor valgte du dette yrket?

- Det ble bare sånn for meg, ganske tilfeldig. Jeg jobbet som portør da jobben som sjåfør ble lyst ut. Jeg søkte, var allerede godt kjent i sykehusmiljøet – og nå sitter vi her, smiler Ørnulf, som ikke kan tenke seg å gjøre noe annet på nåværende tidspunkt.

Trives i Sverige

Privat er Ørnulf er person som liker å ha noe å sysle med. Han forteller om hus og hytter som er blitt restaurert gjennom årenes løp, og Ørnulf og kona trives i Sverige. De tilbringer mye tid på hytta i Mellerud ved Väneren, og denne hytta er den tredje i rekken som er blitt restaurert og satt i stand av de to. I tillegg har Ørnulf stor familie, med totalt fem barn, to bonusbarn og fire bonusbarnebarn. Disse tilbringer han så mye tid som mulig med.

- Pussig nok, så havner jeg ofte i bil på fritiden også. I flere år har vi reist på ferie med campingvogn og bobil, i Norge og Danmark, med familien. Men hytta i Sverige er også en populær destinasjon nå som barna er blitt store, sier bilglade Ørnulf.

- Har du noe juleønske for sjåførene ved Sykehuset Østfold?
- Nå spør du vanskelig. Men så lenge vi kan lease bilene for tre år om gangen slik vi gjør nå, så er jeg ganske så godt fornøyd med jobben og arbeidsplassen min – som er bilen. Et ønske måtte i tilfelle være høyere lønn, smiler Ørnulf, før han vinker farvel og fortsetter videre på runden sin i Halden sentrum. Neste stopp er diverse legekontorer og sykehjem.