Oppfordrer pasientene til å møte til time på sykehuset
I løpet av første halvår ble over 8800 konsultasjoner på Sykehuset Østfold ikke gjennomført fordi pasienter ikke møtte til oppsatt time. Dette utgjør 3,3 prosent og viser en liten økning fra samme periode i fjor (3,1 prosent).
- Det kan virke som lave tall, men ubenyttede timer betyr mye for hvor lange ventelister vi har. Når timer blir stående ubrukt fordi pasienten ikke møter uten å si ifra i god tid, rekker vi ikke få inn andre pasienter til timen. Da øker ventetidene for andre pasienter, noe som er svært uheldig for dem det gjelder, sier stedfortredende administrerende direktør Eirin Paulsen.
111.000 ubenyttede timer i Helse Sør-Øst
De seks første månedene i år var det nesten 2,9 millioner konsultasjoner ved sykehusene i Helse Sør-Øst. 3,9 prosent av pasientene, dvs 111 000 pasienter møtte ikke til timen sin.
– Dessverre er det fortsatt mange som ikke møter, og det betyr at sykehusene ikke får behandlet så mange pasienter som de kunne gjort, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF Terje Rootwelt.
Østfoldingene litt bedre enn snittet
Eirin Paulsen er glad for at østfoldingene er litt flinkere til å møte til timen sin enn gjennomsnittet av pasienter i Helse Sør-Øst.
- Likevel ser vi en litt negativ trend i vårt nedslagsfelt i Østfold og Vestby. Jeg vil derfor oppfordre på det sterkeste til at våre pasienter møter til timen de har fått. Det vil være til stor hjelp hvis flere pasienter møter opp til avtalt tid, sier hun.
Vil få ned ventetidene
Han mener det er ekstra viktig at pasientene møter som avtalt i tiden som kommer.
– Nå skal sykehusene jobbe intenst med å redusere ventetidene, og det blir satt av ressurser for å klare det. Da er det avgjørende at også pasientene stiller opp, mener Terje Rootwelt.
Selv om det fortsatt er mange pasienter som uteblir fra timen sin, har det likevel vært en liten bedring totalt i Helse Sør-Øst de siste årene. Første halvår i 2022 var det 4,3 prosent som ikke møtte, og i fjor var tallet for samme periode 4,1 prosent. Hittil i år har andelen sunket med ytterligere 0,2 prosentpoeng.
– Det viser at både pasientene og de ansatte på sykehusene har blitt flinkere. Pasientene skjønner hvor viktig det er at de møter opp, og sykehusene har blant annet innført systemer hvor de minner pasientene på timen sin, sier Rootwelt.
Selv en liten forbedring betyr mye
Han sier at det skal lite til før sykehusene kan behandle langt flere pasienter enn i dag.
– Hvis for eksempel andelen pasienter som ikke møter reduseres fra 3,9 til 3,6, utgjør det om lag 17 000 pasienter i året for hele Helse Sør-Øst. Det ville bidratt betydningsfullt til å redusere ventetidene, sier Rootwelt.
Meld fra i god tid
Eirin Paulsen ved Sykehuset Østfold er klar over at det ikke alltid passer med en oppsatt time, men hun understreker hvor viktig det er at pasientene melder fra hvis de ikke kan møte.
– For at sykehuset skal få utnyttet kapasitet og utstyr best mulig, er det viktig at pasientene sier ifra til oss hvis de ikke klarer å prioritere timen sin. Meld fra så tidlig som mulig hvis du ikke kan møte til avtalt tid. Da kan sykehuset innkalle andre pasienter som trenger behandling, ansatte får gjort jobben sin, og vi får utnyttet kapasiteten vår maksimalt, sier Paulsen.
De som mottar innkallingsbrev digitalt, kan avbestille eller be om endring av timeavtale på helsenorge.no. For å unngå gebyr, er det viktig å avbestille eller endre timen senest 24 timer før oppsatt tidspunkt.