Offisiell åpning av LAR-poliklinikken

Den nye LAR-poliklinikken i Fredrikstad har allerede vært i bruk et par uker, men i dag ble den offisielt åpnet.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 25.01.2017
Bilde fra offisiell åpning LAR poliklinikk
Spesialvernepleiere Sander Gram og Aileen M. Ingvaldsen Hexeberg, overlege Line Brekke,

- Det er en stor dag, og det er så gøy å se at det er mulig å få gjennomført noe vi har jobbet så lenge for. LAR-poliklinikken skal oppleves som et godt sted å komme til, et bedre tilbud til pasientene våre hvor vi har samlet det meste under ett tak hvor brukerne kan få den hjelpen de har rettmessig krav på, sier seksjonsleder Heidi Wauger ved sosialmedisinsk poliklinikk i Fredrikstad fornøyd.

seksjonsleder Heidi Wauger ved sosialmedisinsk poliklinikk i Fredrikstad
Seksjonsleder Heidi Wauger ved sosialmedisinsk poliklinikk i Fredrikstad

Avdelingssjef Bernt Werner Pettersen fra avdeling rusbehandling i Sykehuset Østfold ønsket velkommen under den offisielle åpningen.
- Det har vært en lang ferd dette her, fra den første ideen i sin tid ble sådd, til vi står her i dag. Godt det endelig er en realitet, sier Pettersen, og benyttet anledningen til å takke alle som har bidratt i sluttspurten. Fra klarsignalet kom om å ta i bruk St. Joseph til oppstart, har det gått raskt.

Positiv oppstart

16.januar kom de første pasientene til den nye poliklinikken, og tilbakemeldingene så langt er gode.

- Det har gått som forventet, og det er mye som skal på plass på en gang, men det er positivt. Gradvis oppjusterer vi også antall brukere, sier prosjektleder Finn-Arild Andersen.

Sosionom og barnevernspedagog Wendy Normann og Linda T. Preutz fra Fredrikstad kommune, er godt fornøyd med samarbeidet om den nyetablerte tjenesten.

- Det er både spennende og nyttig, og vi kan dra nytte av hverandre. Forhåpentligvis sparer vi også mye tid ved å samles her, og det blir mye enklere å samarbeide, sier Normann. Overlege Line Brekke har også vært på plass fra dag én, og er godt fornøyd.

Gave fra Daghøyskolen

Daghøyskolen i Fredrikstad som i flere år har samarbeidet med LAR, har gitt en gave til den nye poliklinikken. 31 arbeider fra daghøyskolens egne elever, både fotografier og andre bilder de har laget, pynter nå opp i poliklinikklokalene.
- Det har blitt så flott, de passer så fint inn, roser Wauger.

Bilde fra åpning av LAR poliklinikk
Den nye poliklinikken for brukere med behov for legemiddelassistert behandling, er et samarbeid mellom Sykehuset Østfold og avdeling Psykisk helse og rusmestring i Fredrikstad kommune.
Avdelingssjef Bernt Werner Pettersen i avdeling rusbehandling med avdelingsrådgiver og prosjektleder for LAR-poliklinikken, Finn-Arild Andersen.