Ny leder i barnelegeforeningen

I 15 år har Ketil Størdal arbeidet som spesialist i barnemedisin i Sykehuset Østfold. Nå er han valgt som leder i Norsk barnelegeforening.

Publisert 06.09.2017
Sist oppdatert 07.09.2017
Ketil Størdal
1. september ble Ketil Størdal ny leder i barnelegeforeningen.

​- Dette er en spennende utfordring. Barnelegeforeningen har en historie på å komme med viktige bidrag til barns helse i Norge. Dette arbeidet vil vi fortsette med, sier Ketil Størdal.

Norsk barnelegeforening er en fagmedisinsk forening for barneleger under Den norske legeforening, og har i underkant av 1000 medlemmer. Størdal kommer fra rollen som nestleder, og skal nå lede foreningen de neste to årene.

Jobber i inn- og utland

Størdal var ferdig utdannet lege i 1991 og fant tidlig ut at det var de yngste pasientene han ønsket å bruke tiden sin på.
- Hovedårsaken er rett og slett at jeg trives med å jobbe med barn, sier han.

I 1995 ble han ansatt i barneavdelingen i sykehuset i Fredrikstad. I årene som har gått har han behandlet et stort antall barn, både i inn- og utland. Han har blant annet hatt flere opphold i Botswana, Tanzania og Sierra Leone.

- Fallhøyden er stor når man jobber med barn. Innstillingen vår er jo at barn i utgangspunktet skal være friske og at de skal leve lenge. Å arbeide med de sykeste, kan være en påkjenning. Det må man være forberedt på, sier han.

Opptatt av kronikerne

Mange sykdommer kan kureres og barna kan bli helt friske, men å være barnelege handler også om å behandle de som alltid vil bære med seg en diagnose.

- En viktig del av barnemedisinen er å hjelpe barn som har kroniske sykdommer, og bidra til at de kan ha en så god hverdag som mulig, sier han.

Forsker i Folkehelseinstituttet

Størdal har de siste årene hatt delt stilling som barnelege og forsker i Sykehuset Østfold, og som forsker ved Folkehelseinstituttet. Der har han blant annet forsket på data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen. Folkehelseinstituttet, i tett samarbeid med sykehus, startet rekrutteringen av gravide kvinner i 1999. Størdal har blant annet studert hva som kan påvirke at barn får cøliaki og diabetes.

- Undersøkelsen er helt unik i verdenssammenheng. Vi har tilgang på data fra mer enn 100 000 barn helt fra svangerskapet, og vi fortsetter å følge barna som nå er opp til 17 år, sier Størdal.

En samlet gruppe

Størdal vil fortsette arbeidet både som barnelege og forsker i Sykehuset Østfold, og som forsker i Folkehelseinstituttet. Samtidig har han store ambisjoner for arbeidet i barnelegeforeningen.

- Visjonen er at barnelegeforeningen skal bli en enda viktigere arena for å samle barnemedisinen som fag i en periode hvor vi ser at stadig flere leger spisser spesialiseringen sin. Det er viktig for helheten at vi holder på en felles fagidentitet.