Munnbind for alle pasienter som har vært i grønne land og områder

Sykehuset Østfold har denne uken innført munnbindpåbud for alle pasienter som har vært på reise i såkalte «grønne» land og områder utenfor Norge i løpet av de ti siste dagene. Dette som et nytt grep for å forhindre covid-19-smitte inn i sykehuset.

Anja Ringnes Nilsen
Publisert 03.08.2020
Sist oppdatert 04.08.2020
Sykehuset Østfold korridor
Munnbindpåbudet for pasienter som har vært i "grønne" soner et nytt grep for å forhindre covid-19-smitte inn i sykehuset.

Pasienter som har vært på utenlandsreise til "grønne" land og områder får utdelt munnbind i innslippskontrollen, forteller fagdirektør Helge Stene-Johansen i Sykehuset Østfold.

- Pasienter som skal til poliklinikkene, til dagbehandling, eller som skal legges inn i sykehuset, skal møte til avtalt time når de har vært i grønne områder, men vil få utdelt munnbind ved ankomst. I tillegg skal pasienter som legges inn testes ved ankomst, samt etter to dager, sier Stene-Johansen.

Oppfordrer til å droppe utenlandsreiser

På fredag innførte Sykehuset Østfold nye restriksjoner for besøkende som har oppholdt seg utenfor Norge, inkludert dagsturer til Sverige, om at de ikke kan komme på besøk til sykehuset eller være ledsager - med mindre dette er helt nødvendig og da med munnbind. Alle som har vært i utlandet må vente ti dager før de kan komme på besøk til innlagte pasienter på sykehuset eller være ledsager for pasienter som trenger assistanse.

Les også: Har du vært i utlandet kan du ikke besøke pasienter på sykehuset

Munnbindpåbudet for pasienter som har vært i grønne soner et nytt grep for å forhindre covid-19-smitte inn i sykehuset.

- Vi oppfordrer alle våre pasienter med timeavtale i nær framtid til å unngå å reise utenlands, selv til grønne land/områder så langt det lar seg gjøre, sier Stene-Johansen, og påpeker at sykehus har ekstra sårbare mennesker å ta hensyn til.

Alle som kommer til Sykehuset Østfold vil få spørsmål om hvorvidt de har vært utenfor Norges grenser.

Les mer: Sykehuset Østfolds koronatiltak for pasienter

Helge Stene-Johansen.jpg

Fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Karantene etter besøk i "røde" områder

For pasienter som har vært på reise utenfor Norden og som har besøkt såkalte «røde» land og områder, gjelder 10 dagers karantene og egne retningslinjer.

- Alle pasienter og besøkende må i tillegg forholde seg til de generelle retningslinjene for smittevern, ikke møte opp i sykehuset med symptomer, og å holde én meters avstand til andre personer, sier Stene-Johansen.

Les også: Har du vært i utlandet og har time hos oss?