Kåret til årets sykepleier i Viken!

- Dette er en ære. Tusen takk! sier Denisa Velic. Blant 25 000 sykepleiere i Viken, er fagutviklingssykepleieren i ortopedisk avdeling i Sykehuset Østfold kåret til årets sykepleier 2023.

Publisert 07.02.2024
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Stor stas i ortopedisk avdeling når de kunne feire årets sykepleier Denisa Velic.

Det er en fest og en glede å jobbe med henne! Et godt forbilde, en som står på for pasientene og faget, og ikke minst en god kollega.

Lovordene fra kollegaene i sykehuset er mange, og stemningen var god da prisvinneren ble overrasket under et møte i dag 7. februar.

- Vinner av prisen som årets sykepleier skal utøve sykepleie av høy kvalitet, arbeide kunnskapsbasert, delta aktivt i veiledning av kolleger og studenter og være en god rollemodell og inspirator. Årets vinner innehar alle disse kvalifikasjonene, Du er en høyst verdig vinner av sykepleierprisen 2023, sa fylkesleder Tiril Bringsrud Svensen i Norsk Sykepleierforbund (NSF) Viken.

Lærevillig

I juryens begrunnelse trekkes det fram at kandidaten er valgt fordi hun er en sykepleier med videreutdanning i ortopedisk sykepleie som både jobber klinisk på sengepost og i poliklinikk, og som jobber med å utvikle kvaliteten på tjenesten. Hun driver fagutvikling og undervisning, samtidig som hun også tar en masterutdanning i samordning av helse - og velferdstjenester.

- Jeg er veldig takknemlig for at ortopedisk avdeling gjør det mulig for meg å fortsette å utvikle meg faglig, sier hun.

Brenner for faget

Velic har vært med på å planlegge hoftemottak, sykepleiedrevet sårpoliklinikk og digitalisering og modernisering av hofte- og kneskolen. Hun er med på å utvikle et fagområde som er av stor betydning for helsetjenesten. Fagområdet ortogeriatri har nå et eget tun med ni pasientrom på Kalnes, som skal gi eldre hoftebruddspasienter et helhetlig og tverrfaglig tilbud.  På sengeposten har faste sykepleiere og helsefagarbeidere fått økt kompetanse innen geriatri.

- Jeg brenner for faget, og vil at de eldre skal få god behandling når de kommer til sykehuset. I sengetunet har vi dedikert helsepersonell som alle har fått undervisning, og vi samarbeider tett med geriatrisk avdeling, sier hun.

Viktig helhetsbilde

Ved siden av jobben som fagutviklingssykepleier er hun aktiv i FFN-Norge (fragility fracture network/ spesialistnettverk for spesialister innen lavenergibrudd). I fjor høst var hun med og arrangerte en kongress for fagfolk fra hele verden. Kongressens tema var sårbare og multisyke eldre.

- Temaet er aktuelt både i inn- og utland. Pasientene våre i ortogeriatri er i all hovedsak skrøpelige, eldre ortopediske pasienter, og vi følger en omfattende sjekkliste for å kartlegge pasienten både før og etter operasjonen. Rask og riktig kirurgi er vesentlig for hoftebruddspasientene, men det er også viktig å få et helhetsbilde av pasienten, sier Velic.