Jubileumsgave til forskningsprosjekt

Sykehuset Østfold og overlege Enrico Callegaris forskningsprosjekt "Psykofarmakabruk i sykehjem" får 50 000 kroner. Pengene er en jubileumsgave fra Lions Club Skjeberg som fyller 50 år.

Publisert 04.04.2019
Sist oppdatert 19.04.2021
En gruppe mennesker som poserer for kameraet
Virksomhetsleder Anne Karine Eidsvaag ved Borgen sykehjem, Lasse Aasgaard fra Lions Club Skjeberg, og overlege Enrico Callegari i Sykehuset Østfold. (Foto: Sarpsborg kommune)

​​- Vi er så glad for alle bidrag til demenssaken. Nå er det rundt 800 sarpinger som har denne sykdommen. I 2040 vil dobbelt så mange ha den. Derfor må vi jobbe mye med dette og legge til rette for et mer demensvennlig samfunn, sier helsesjef Øivind Werner Johansen på Sarpsborg kommunes nettside.

Forskningsprosjektet "Psykofarmakabruk i sykehjem" som overlege Enrico Callegari ved alderspsykiatrisk seksjon i Sykehuset Østfold er prosjektleder for, er ikke det eneste som får jubileumsgave fra den lokale Lions-klubben. Det samme gjør Borgen sykehjem, som vil bruke sine 50 000 kroner på aktiviteter for pasientene.

Se også: Har fått 730 000 kroner fra ExtraStiftelsen

Borgen sykehjem er i likhet med Tingvoll- og Kurland sykehjem med i forskningsprosjektet til Callegari. Prosjektet ser på bruk av psykofarmaka, som er en felles betegnelse for medikamenter mot depresjon, angst, søvnproblemer, og medisiner som virker beroligende, og er svært utbredt blant beboere i norske sykehjem. Målet med forskningen er å bidra til at forbruket går ned.