Imponerende resultater hos plastikkirurgen
Plastikkirurgisk seksjon har levert imponerende resultater i arbeidet med ventelistene sine. Og det ble feiret med marsipankake.

Det er ingen tilfeldighet at plastikkirurgisk seksjon ved Sykehuset Østfold har oppnådd svært gode resultater i arbeidet med å redusere ventetidene. Gjennom systematisk innsats over lang tid, bred involvering og målrettede tiltak har fagområdet klart å snu en krevende situasjon til en suksesshistorie.
- Teamet vårt har jobbet strukturert med flere tiltak over tid. Noen av tiltakene har vært kortsiktige, mens andre er langsiktige. Midlene fra Ventetidsløftet har vært avgjørende. Vi har blant annet oppgradert en poliklinisk operasjonsstue, som gjør det mulig å utføre flere polikliniske operasjoner, sier seksjonsleder Martin Byholt.
Effektive tiltak hos plastikkirurgisk seksjon:
- Gjennomgang og kvalitetssikring av henvisninger og ventelister
- Utvidet arealtilgang for å kunne behandle flere pasienter
- Ekstra innsats fra medarbeidere, og bruk av kapasitet andre steder
- Systematisk booking og bedre oversikt over kapasitet
- Hospitering ved privat behandlingssted, som ga nyttige innspill til videre arbeid
Arbeidet med å redusere ventetidene har vært både utfordrende og omfattende.
- Å holde oversikt over ventelistene og sikre god kvalitet på henvisninger har vært krevende. I tillegg har det vært utfordrende å finne nok kapasitet og ressurser. Jeg er veldig glad for at engasjementet har vært høyt hos legene, og mange har strukket seg langt i arbeidet, sier Byholt.
Medarbeiderne har kommet med tiltak
Selve arbeidsformen har vært fordelt slik at den sentrale arbeidsgruppen med ansvar for å følge opp ventetidsløftet i sykehuset, har bistått med struktur og oppfølging. De har hatt månedlige møter for å gjennomgå status og vurdere nye og eksisterende tiltak.
- Tiltakene har kommet fra fagområdet selv, og sekretærene har vært helt sentrale – både i rydding av ventelister, kontakt med pasienter og booking til daglige og ekstra poliklinikker, forklarer Byholt.
Ukentlige resultater har blitt sendt ut til fagområdets medarbeidere slik at alle har kunnet følge utviklingen tett. Seksjonslederne Martin Byholt og Anne Lene Gabrielsen har involvert legene mellom møtene, og samarbeidet har vært tverrfaglig og har hatt deltakelse fra seksjonsledere, sekretærer, ventelistekoordinator og arbeidsgruppen for Ventetidsløftet.
Langtidsbooking og gode henvisninger
For å holde ventetidene lave framover, har plastikkirurgisk seksjon fokus på:
Langtidsplanlegging og booking frem i tid for å sikre oversikt og kunne iverksette tiltak tidlig
Kontinuerlig arbeid med henvisninger fordi gode henvisninger gir bedre prioritering og flyt
- I tillegg har vi ansatt en overlege til for å holde produksjonen på ønsket nivå, forteller Byholt.
Ventetidsløftet har vært… ja, et løft
- Ventetidsløftet har vært til stor hjelp. Midlene har gjort det mulig å oppgradere en poliklinisk operasjonsstue, og ekstra betaling til medarbeidere som har jobbet på fritiden har hatt stor betydning. Mange har bidratt – og det ble feiret med marsipankake til alle, smiler Byholt.