Hva skal du gjøre ved en drukningsulykke?

Hvert år omkommer mange mennesker i drukning. Vet du hva du gjør ved en drukningsulykke? Ambulansemedarbeidere i Sykehuset Østfold gir deg svaret.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 01.07.2021
En person som står på en brygge over vann med armene opp
Drukning i forbindelse med bading er den tredje vanligste årsaken til drukning i Norge. Illustrasjonsfoto: Sykehuset Østfold.

​​Hvert år mister mange personer livet i drukning. Redningsselskapets drukningsstatistikk​ viser at 88 mennesker mistet livet i drukning i Norge i fjor, og det er to mer enn i 2019. ​72 av de som druknet i fjor var voksne menn, 12 voksne kvinner, og 4 barn.​​

Fall fra land, badeulykker og drukning fra båt, er blant de vanligste årsakene.

Ambulansetjenesten i Sykehuset Østfold fyller 25 år i år, og har lang erfaring i arbeidet med drukningsulykker. I en ny video bidrar medarbeidere i ambulansetjenesten med å vise og fortelle hva du bør gjøre dersom det skjer en drukningsulykke.