Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Har nådd målet

Stor innsats fra en rekke medarbeidere har gjort at sykehuset har klart å redusere ventetidene. - Det viktige nå blir å holde ventetidene nede, slik at pasientene kommer inn til riktig tid, sier administrerende direktør Helge Stene-Johansen.

Publisert 27.06.2025
En gruppe mennesker som smiler
F.v. Administrerende direktør Helge Stene-Johansen, prosjektleder ventetidsløftet Lin Bakker og fagdirektør Andreas Stensvold.

I februar i år kom det en tydelig ordre fra helse- og omsorgsministeren om at ventetidene i sykehusene skulle ned på samme nivå som i 2019. 

Et av målene var at gjennomsnittlig ventetid for påbegynt helsehjelp ikke skulle være over 61 dager.  

- Nå viser tallene at vi har klart å nå målet. Dette er takket være stor innsats fra medarbeiderne i sykehuset. Og dette betyr mye for pasientene våre. Det er først når vi har sett pasienten at vi kan vurdere om videre behandling bør gis raskt eller om dette er en pasient som kan vente på videre behandling. Det er viktig å presisere at dette selvfølgelig ikke gjelder øyeblikkelig hjelp-pasienter. De får alltid behandling med en gang, og blir ikke stående på en venteliste, sier fagdirektør Andreas Stensvold. 

Få langtidsventende

Når den gjennomsnittlige ventetiden for påbegynt helsehjelp går ned, betyr det at langt færre pasienter må vente lenge.  

- Det har vært viktig for oss å ta inn pasienter som har ventet lenge slik at vi har fått avklart tilstanden deres. Også her har vi nådd målet. Tall fra mai i år viser at vi har redusert antall som har ventet over 90 dager i somatikken med 73 prosent og antall som har ventet over 30 dager i psykisk helsevern med 69 prosent siden mai 2024, sier Stensvold.  

Stor frivillig innsats

Et av tiltakene som ble satt inn i hele Helse Sør-Øst som Sykehuset Østfold er en del av, var Ventetidsløftet ekstraordinær aktivitet.  Dette var et tilbud om ekstraordinær poliklinikk i alle fagområder som hadde pasienter som har ventet mer enn 60 dager på første time i somatikken, og 30 dager i psykisk helsevern. Det var frivillig for medarbeiderne å melde seg til å jobbe ekstra på dag, kvelder og helg i ventetidsløftet.  

- Vi har mange medarbeidere som har bidratt ekstra, både i somatikken og i psykisk helsevern. Så en rekke pasienter har fått tilbud om time i sykehuset, sier han. 

Midler til å dekke den ekstraordinære aktiviteten varte fram til 1. juni i år.  
- Nå blir det viktig å klare å holde ventetidene nede. I tillegg til den ekstraordinære aktiviteten vi fikk ekstra midler til, har vi satt inn en rekke tiltak som vil bidra til å holde ventetidene nede, også på lang sikt, sier han.  

Fortsatt høy aktivitet

Sykehuset har økt operasjonskapasiteten og har kjøpt inn nytt og mer effektivt utstyr. I sykehuset på Kalnes er det opprettet et ekstra poliklinikkrom, oppgaver fordeles på nye måter mellom faggrupper i sykehuset og rom brukes på nye måter.  

- Et viktig grep sykehuset har gjort, er å få en bedre oversikt over hvilke pasienter som står på venteliste, slik at vi tar inn de riktige pasientene. Her har sekretærene gjort en kjempejobb. Vi jobber også tett med samhandlingslegene, som har tett kontakt med fastlegene, slik at de riktige pasientene henvises til oss. 

For at sykehuset skal klare å holde ventetidene nede, vil det fortsatt være mer aktivitet på kvelder og i helger enn tidligere.  
- Vi er heldige som har så mange dyktige medarbeidere både i somatikken og i psykisk helsevern, som gjør en ekstra innsats for at pasienter ikke må vente lenge før de får avklart helsetilstanden sin, sier Stene-Johansen.