Gratulerer med dagen alle jordmødre!

- Det er veldig stas å få være den som viser fram babyen til foreldre for første gang. Selv de minste vifter med hender og føtter når vi ser dem på skjermen under ultralyden, sier jordmor Tanja Lybæk.

Publisert 05.05.2022
Stine Sæther, Mari Holm og Tanja Lybæk.
Fra venstre Stine Sæther, Mari Holm og Tanja Lybæk.

5. mai feires jordmødre over hele verden på den internasjonale jordmordagen.

Hittil i år har jordmødrene i fødepoliklinikken på Kalnes hatt mer enn 800 kvinner til rutineultralyd i uke 18. Fra nyttår startet også tilbudet med tidlig ultralyd i uke 12 til kvinner over 35. For å kunne tilby tidlig ultralyd, kreves ekstra kompetanse, og alle de seks ultralydjordmødrene i avdelingen har gjennomført videreutdanningen.

- Vi er stolte over at vi har kommet så godt i gang med den tidligere ultralyden. Vi har hatt godt over 100 kvinner inne til tidlig ultralyd etter nyttår og fra høsten vil dette være et tilbud alle gravide får, uansett alder, sier Lybæk.

Ultralyd etter korona

Etter at pandemien kom til Norge, har også gravide kvinner som har hatt korona, fått tilbud om en ekstra ultralyd for å se om fosteret vokser som det skal.
- Heldigvis har vi ikke gjort noen negative funn. Det er derfor blitt vurdert at det ikke lenger er behov for denne ekstra ultralyden, sier Lybæk.

Forventningsfulle

Jordmødrene som jobber i poliklinikkene i sykehuset, har også vakter på føde barsel. Der er det hektisk aktivitet. I 2021 ble det født hele 2 895 små på sykehuset.

- Vi følger kvinner helt fra de er noen uker på vei, til de kommer hit med det nyfødte barnet. Det beste med jobben her på sykehuset, er alle de spente og forventningsfulle damene vi treffer. Det er yrkesaktive kvinner, unge og litt eldre, småbarnsmødre og førstegangsfødende. Og de aller fleste er veldig positive når de kommer til oss, sier jordmor Mari Holm.

Skaper trygghet

Selv om de fleste gleder seg til å bli foreldre, er det noen som trenger mer hjelp for å forberede seg.

- Et viktig tilbud vi har her, er samtaler med gravide som har fødselsangst. Da legger vi opp fødselsløpet sammen, og gjør hva vi kan for å hjelpe dem til å bli trygge før fødselen, sier jordmor Stine Sæther.

En annen av jordmorens oppgaver er å svare på henvendelser fra jordmødre og leger ute i kommunene. Og telefonen ringer stadig.
- Vi snakker ofte med helsepersonell i kommunene som ønsker råd fra oss, sier Sæther.

Har mange spørsmål

Den  første uken etter fødsel har enkelte kvinner behov for å følges opp av jordmor eller barnepleier på barselpoliklinikken, som holder til i samme lokaler som fødepoliklinikken i sykehuset.

- I den første perioden etter hjemreisen er det mange som har spørsmål. Barselpoliklinikken kan hjelpe med det som gjelder fødsel og barseltid. Vi kan også gi ammeveiledning, sier Holm.

Følges opp i kommunen

Etter den første uken er det jordmor i hjemkommunen som følger opp familien videre.
- De fleste følges opp og er til kontroller hos jordmor i kommunen under graviditeten også. Men de som for eksempel venter tvillinger, har diabetes eller er i risikogrupper, kommer til kontroller her hos oss, sier Lybæk.