Etablerte testsenter på seks timer

Fredag 13. mars klokken 08.30 ble det tatt beslutning om å etablere et eget testsenter for medarbeidere i sykehuset. Klokken 14.30 samme dag ble første prøve tatt. – Et fantastisk lagarbeid gjorde at vi fikk tilbudet på plass på rekordtid, sier avdelingssjef Anne-Kathrine Palacios i senter for laboratoriemedisin.

Bjørn Hødal, kommunikasjonssjef
Publisert 25.03.2020
Sist oppdatert 12.08.2020

Endringer i testkriteriene gjorde at et stort antall medarbeidere i sykehuset måtte testes for covid-19. Pågangen til legevaktene i Østfold ble stor, og kjapt kom tilbakemeldingene fra kommunelegene at dette hadde de ikke kapasitet til.

- Det ble klart for oss at dette måtte vi fikse selv. Vi trengte lokaler, IKT-utstyr og bemanning. Folk til å ta prøvene, registrere prøvene, motta henvendelser, prioritere henvendelser, kalle inn og sende ut prøvesvar, vakthold og mye mer, sier Palacios.

Etter en befaring i sykehuset falt valget på lokalene til mammografiscreeningen som ligger på utsiden av selve sykehuset. Avdeling for bildediagnostikk valgte midlertidig å stanse mammografiscreeningen slik at lokalene ble ledig. De måtte gjøre seg ferdig med dagens timebok. Straks siste kvinne var ute rykket IKT-avdelingen og Sykehuspartner inn og rigget ned datautstyret til bildediagnostikk og rigget opp labdatatilganger og egne printere.

- Vi hadde ikke mulighet til å teste alle som ønsket det med en gang. Alle henvendelser om testing ble vurdert i klinikk for medisin. De etablerte et system for prioritering, innkalling og formidling av prøvesvar. De gjorde en fantastisk innsats som forhindret kaos, sier Palacios.

Etter hvert bidro også audiografer fra øre-nese-hals avdelingen i dette arbeidet.

- Kvalitetsavdelingen stilte med personell til å ta selve testene. To sykepleiere, som til daglig har kontorjobber, var sporty og tok oppdraget med å ta prøver fra hals og nese, sier seksjonsleder Heidi Kjøniksen i seksjon for spesial- og tverrfaglige støttefunksjoner.

Divisjon FM stilte også på kort tid opp med å sørge for forsyninger, renhold, vakthold, matlevering og ikke minst transport av prøvene til laboratoriet.

- Jeg er stolt og imponert over hva vi fikk til i fellesskap. Jeg vil rekke en stor takk til alle som har bidratt til at vi fikk tilbudet på plass, sier Palacios.

Testsenteret vil nå overføres fra senter for laboratoriemedisin til den nye koronapoliklinikken for medarbeidere. Koronapoliklinikken vil i tillegg til å teste medarbeidere følge opp de som er karantene hjemme og drive smittesporing.

I senter for laboratoriemedisin jobber seksjon for genteknologi med å analysere prøvene fra sykehuset og kommunene i opptaksområdet. Behovet for testing meldte seg tidlig.

- Vi merket pandemien med en gang. Her har medarbeiderne stått på sent og tidlig med å analysere prøver og formidle prøvesvar, sier Palacios.

Hver koronatest må gjennom flere instrumenter før en mikrobiolog til sist vurderer prøveresultatene og avgjør om prøven er positiv eller negativ. Prosessen tar minimum 4,5 timer, men for å utnytte instrumentkapasiteten maksimalt tar det ca. 7 timer fra en prøve kommer til resultatet er klart.

- En ekstra utfordring for oss har vært mangelen på testutstyr. Både pinnene til å ta prøver med og reagensene. Vi har delt broderlig mellom kommunene i opptaksområdet og vi har fått fra andre sykehus. Parallelt med analyseringen har vi testet ut alternativt testutstyr fra nye leverandører. Vi har funnet og fått verifisert reagenser fra en ny leverandør. Dermed er vi sikret for en kort periode, sier Kjøniksen.

Palacios og Kjøniksen er takknemlig og imponert over stå-på-viljen i senter for laboratoriemedisin.

- Medarbeiderne står på for at vi skal få dette til, og tusen takk til alle som hjulpet oss de siste ukene, sier de.