Drar til USA for å forske

- Jeg er veldig takknemlig for denne muligheten, sier ortoped Wolfram Grün. Han er tildelt et helt års forskningsopphold av EFAS, European Foot and Ankle Society. I august drar han til Duke University i Nord-Carolina.

Mari Felle Gammelsrød
Publisert 16.04.2024
En person som bruker briller
Overlege Wolfram Grün i Sykehuset Østfold.

Det prestisjefylte forskningsoppholdet deles ut en gang i året. I år var det Duke University som ønsket en europeisk stipendiat.

- Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk beskjed om at jeg var valgt ut. Jeg var usikker på om jeg i det hele tatt skulle søke. Men det er viktig å våge å ta sjanser. Det verste som kan skje, er at man får et nei, sier han og smiler.

Av en rekke europeiske fot- og ankelkirurger som hadde søkt, så ble det Wolfram Grün som ble valgt.

Høyt rangert universitet

Forskningsoppholdet gis til unge leger og forskere, og skal bidra til internasjonal utveksling av kunnskap, ekspertise og erfaring. Under oppholdet i Nord-Carolina skal Grün i hovedsak samarbeide med den amerikanske professoren, Cesar de Cesar Netto, en internasjonal anerkjent fot- og ankelkirurg og forsker.

- Dette er en stor mulighet for meg til å utvikle meg som lege og forsker. Forskningsaktiviteten på Duke University er meget høy. Duke University er et høyt rangert universitet og sykehus innenfor mitt felt. Jeg får både økt kunnskap og erfaring i feltet, som jeg vil ta med tilbake til Sykehuset Østfold, sier han.

Tar doktorgrad

Grün har tidligere blitt tildelt midler fra Helse Sør-Øst for å drive med forskning og studier. I oktober 2022 fikk Wolfram Grün og Frede Frihagen innvilget sin søknad om strategiske forskningsmidler ved ortopedisk avdeling. Grün og Frihagen søkte om midler til forskningsprosjektet «Operative treatment of calceneal fractures: resolving controversies and shaping the future». Grün er nå halvveis i sitt doktorgradsløp.

- Selv om temaet for doktorgraden er klart, vil oppholdet i USA gi inspirasjon og mulighet for meg til å utvide horisonten.

Ortopedisk avdeling i Sykehuset Østfold har høy forskningsaktivitet og avdelingen er i gang med flere store prosjekter og studier.

Takknemlig for støtte

Fot- og ankelkirurgi er et lite miljø i Norge, og Grün mener det er viktig at fagfolkene reiser ut av landet for å vokse.

- Jeg er veldig takknemlig for støtten jeg har fått, både fra ortopedisk avdeling og forskningsavdelingen. Og ikke minst fra kone og fire barn, som er med på dette. Vi gleder oss veldig!

Forskningsoppholdet varer i et år, og Grün er tilbake i Sykehuset Østfold august 2025.