Varme luer i gave til barna født i desember

En rett og en vrang - nå kan du strikke luer til føde-barsel-avdelingen. Strikkedugnaden «Desemberbarnlue» vil gi hjemmestrikkede luer i gaver til alle barn som fødes i Sykehuset Østfold i desember. Ta frem strikketøyet og bli med, da vel!

Jeanette Høydahl
Publisert 05.06.2024
strikkedugnad illustrasjon
Bli med på strikkedugnaden

De som har satt i gang strikkedugnaden er Linda Abelsen, klinikkrådgiver og Åse Kari Kringlåk, avdelingssjef kvinneklikken, Sykehuset Østfold. De er ivrige strikkere, og ønsker å gjøre noe ekstra hyggelig for barna født i desember.

- Det fødes nesten 3000 barn i året i Sykehuset Østfold, og vi ønsker oss cirka 300 luer gjennom dugnaden slik alle barn som fødes i desember får en strikket lue i gave fra oss, sier Linda Abelsen.

Prosjektet har fått navnet Desemberbarnlue, og er allerede en suksess på sosiale medier. Ivrige strikkere over hele Østfold har funnet frem garn og strikkepinner, og bilder av ferdige luer deles på både instagram under hashtagen #desemberbarnlue og facebookkontoen «desemberbarnlue – strikkedugnad».

- Friske barn har ikke noe medisinsk behov for luer, men hodet på en nyfødt utgjør ¼ del av kroppen og står for en stor del av varmetapet. Barn forløst med keisersnitt eller nyfødte i andre sitasjoner kan lett bli kalde, og da er det en godt å ha en ull-lue i starten, sier Åse Kari Kringlåk.

Stemningsfullt på avdelingen

Resultatet av dugnaden vil også føre til at det blir ekstra hyggelig på føde-barsel-avdelingen på sykehuset når det nærmer seg jul. I desember skal nemlig avdelingen pyntes med alle luene – og etter hvert som barna som blir født får de med seg hver sin lue hjem.

- Å pynte avdelingen med luer strikket med omtanke blir stemningsfullt og flott i førjulstiden, og skaper en hyggelig ramme både for vordende foreldre, deres ledsagere og medarbeiderne våre, sier Kringlåk.

En mann og en kvinne som poserer for et bilde

Åse Kari Kringlåk og Linda Abelsen har satt igang strikkedugnaden «Desemberbarnlue»

Vil du være med på strikkedugnaden?

- Vi ønsker både erfarne og nybegynnere velkomne til å strikke luer til barna som blir født i desember på Sykehuset Østfold, sier Linda Abelsen.

Desemberbarn-luene strikkes i ensfarget rødt, rød med hvit vrangbord eller med røde og hvite striper. Det er mulig å strikke mønster, som for eksempel rille-mønster eller falsk flette.

Du kan selv velge oppskrift på lue, så lenge omkretsen på luen er 32-38 cm, det vil si størrelse 0-3 mnd.

På Desemberbarnlues profil på facebook og instagram ligger det også en oppskrift du kan bruke, utarbeidet av Linda Abelsen for Sykehuset Østfold.

Garnet skal bestå av ren ull, eller et blandingsgarn bestående av ull og alpakka/silke/cashmere.

Garnpikene Storbyen og Rygge gir 20% rabatt på garn til alle som kommer innom og kjøper garn til prosjektet i røde og hvite nyanser fra Sandnes garn. Dette gjelder garntypene Tynn merino, Sunday og Babyull Lanette.

luer som er sendt inn til dugnaden

Disse flotte desemberbarnluene har allerede funnet veien til Sykehuset Østfold Foto: privat, sendt inn til dugnadens sosiale medier

Levering av luer

Ferdigstrikkede luer kan leveres til: Linda Abelsen – send melding på sms til 924 49 472 for å avtale levering, merk meldingen «desemberbarnlue»

Garnpikene på Storbyen (Sarpsborg) og på Rygge Storsenter tar også imot luer og videreformidler dem til Sykehuset Østfold.

Desemberbarnlue i sosiale medier:

Facebook: «Desemberbarnlue – strikkedugnad”

QR-kode
Følg "desemberbarnlue" på instagram