Tidlig ute med å utvikle egne apper

Sykehuset Østfold er et av få sykehus i Norge som har et appsenter og er tidlig ute med å utvikle egne apper og løsninger. Sykehusets egne folk utvikler apper og løsninger basert på behov som meldes inn fra medarbeiderne. Det har kommet flere forespørsler fra andre sykehus som ønsker å ta i bruk apper utviklet ved Sykehuset Østfold.

Christine Mathiesen
Publisert 07.11.2024
Medarbeider med rolletelefon
Rolletelefon med apper er praktisk å bruke.

Appene installeres på det som kalles rolletelefoner; spesialtilpassede mobiltelefoner. 

- Andre sykehus som Ahus og Stavanger tar i bruk rolletelefoner nå, mens Sykehuset Østfold har hatt rolletelefoner helt siden 2015 da vi flyttet inn på Kalnes. Sykehuset har 1800 rolletelefoner i bruk. Sykehuset i Moss vil få rolletelefoner i 2025, sier Morten Lie, rådgiver, IKT-avdelingen.   

Enklere og mer effektiv arbeidshverdag  

Når medarbeiderne på Kalnes kommer på jobb, tar de en rolletelefon fra ladestasjonen og logger seg inn i DNV-Imatis, sykehusets ressurs- og pasientsystem med meldingsvarsling. Medarbeideren registreres med navn, avdeling, mobilnummer og rolle, dersom man har det denne dagen. Da er medarbeideren synlig for sentralbordet og alle andre medarbeidere via DNV-Imatis eller Trio sentralbordløsning. I tillegg styres alarmer og varslinger til rette medarbeider/rolle. 

– En mobil enhet som en rolletelefon fungerer som et multifunksjonsverktøy for kommunikasjon og informasjonsbehandling. Langt på vei bidrar den til å erstatte eldre teknologi som fasttelefoner, personsøkere og telefax. Fra de mobile enhetene kan man blant annet styre pasientflyt og ressurser, sende beskjeder og registrere i journalsystemer, fortsetter Lie. 

På de mobile enhetene er det installert tilpassede apper, hvorav flere er lokalt utviklet ved sykehuset. Målet med appene er å flytte arbeidsprosesser fra pc og papir til rolletelefonen som medarbeiderne går med i lomma.

- Medarbeiderne får en enklere og mer effektiv arbeidshverdag ved at de kan gjøre oppgaver direkte på telefonen. De slipper å finne en ledig pc og logge seg på denne, de slipper også å formidle beskjeder i form av gule lapper, sier Lie. 

Forbedring av pasientsikkerheten 

Appene på rolletelefonen frigjør tid og øker tilgjengeligheten, og det aller viktigste – det øker pasientsikkerheten. Kontroller gjøres via rolletelefonen og det sikrer enkelt at rutinene følges.  

- Appene har pålogging med single sign-on. Det betyr at medarbeideren logger på kun én gang i én av appene. Vi har også to-faktor autentisering med “tæpping” av ID-kort når man utfører visse handlinger, slik at vi ivaretar sikkerheten og identifiseringen av de som utfører oppgaven. 

At alle medarbeiderne på Kalnes bruker rolletelefoner med apper, gjør at de har nødvendig informasjon tilgjengelig og at arbeidsprosesser blir enklere. Dermed får medarbeiderne mer tid til pasientene, og alle løsningene som nå er tilgjengelig direkte fra rolletelefonen øker pasientsikkerheten. 

Glenn-David Lind og Morten Lie
Glenn-David Lind og Morten Lie, IKT-rådgivere

Sykehuset Østfold i front  

Når deler av legens og sykepleierens jobb gjøres på rolletelefon og nettbrett, endres hverdagen for både ansatte og pasienter. Sykehuset Østfold ligger i front når det gjelder å jobbe på nye, mobile måter. 

Som det eneste sykehuset i Norden som tilfredsstiller nivå seks på den anerkjente EMRAM-skalaen for bruk av moderne datasystemer i sykehus, er Sykehuset Østfold vant til å være tidlig ute med ny teknologi. Mobile enheter har blitt en naturlig del av arbeidshverdagen ved sykehuset på Kalnes. 

– Vi valgte å være tidlig ute med mobile måter å jobbe på. Det er ingen tvil om at dette effektiviserer arbeidsdagen og gjør at våre ansatte får mer tid til pasientene, sier Glenn-David Lind, rådgiver i IKT avdelingen. 

Flere av arbeidsprosessene som tidligere ble utført på PC eller med annet utstyr, gjøres nå mer effektivt på mobiltelefonene, med høyere grad av pasientsikkerhet. Estimater viser at en helsearbeider kan spare inntil én time hver dag, gjennom for eksempel å kunne ta bilder og video i pasientbehandling og ved å bruke mobile enheter i forbindelse med medisinhåndtering, digital hjemmeoppfølging og blodprøvetaking med mer. I tillegg har man rask tilgang til nyttige oppslagsverk, enkle tolketjenester og avviksregistering. 

Utvikler appene selv  

Sykehuset Østfold har 24 apper i sin app-butikk for bruk på rolletelefoner. Mange av dem er utviklet selv, og flere er under arbeid. For å frigjøre tid for medarbeiderne og øke pasientsikkerheten, ønsker appsenteret at medarbeidere som “vet hvor skoen trykker” melder inn forslag og ønsker om nye apper. 

- Det kommer omtrent to forslag til en ny app hver måned. Alle forslag blir nøye vurdert ut fra kriteriene kost, nytte og sikkerhet, sier IKT-rådgiver Morten Lie.  

Arbeidet med å utvikle app-løsningene koordineres av sykehusets appsenter. De sørger også for at det gjennomføres risiko- og sårbarhetsanalyser for å ivareta informasjonssikkerheten.  

IKT-rådgiver Glenn-David Lind bruker mesteparten av sin arbeidstid på app-utvikling, og sykehuset har akkurat rekruttert en rådgiver til som vil få en rolle i appsenteret. Morten Lie er rådgiveren som forvalter rolletelefonene og er bindeleddet mot Sykehuspartner. 

Hvilke apper brukes mest? 

NarKontroll og BlodTrans er de lokalt utviklede appene som brukes av flest. NarKontroll handler om narkotikaregnskap og er et digitalt verktøy for kontroll med legemidler i reseptgruppene A og B. BlodTrans brukes i forbindelse med blodoverføringer.   

I prosjekter har sykehuset i samarbeid med leverandører bidratt til å utvikle flere apper der Imatis, Nimble, Vidiview og Care To Translate er de mest brukte.  

- Appene Melkebank, Narkontroll og BlodTrans har vært mest givende å lage. Disse appene har hatt størst innvirkning og effekt både på effektivisering og pasientsikkerhet. Appene har blitt utviklet i veldig tett samarbeid med medarbeidere som faktisk skal bruke løsningene, sier Lind. 

App under utvikling: Bookingsystem for blodprøvetaking 

Det er dessverre lange køer for prøvetaking ved sykehusets utestasjoner. Prøvetakingen skjer i drop-in system, noe som kan gi lange køer.  

- Sykehuset har mottatt mange klager på at folk må vente lenge for å få tatt prøver. Det gjelder for eksempel ungdom som må forlate køen for å unngå for stort fravær på skolen, eller pasienter som skal på jobb må gå fordi køen er for lang. Nå skal sykehuset lage et bookingsystem for denne blodprøvetakingen som kan bli til god hjelp for mange, tror Morten Lie. 

App under utvikling: Telefonliste i ambulanser  

Ambulansetjenesten benytter rolletelefoner i ambulansene. Medarbeiderne i ambulansene trenger en app for telefonliste med telefonnummer til prioriterte linjer hos samarbeidspartnere, som legekontorer, legevakter, akuttmottak, sykehus og så videre. Det er viktig at telefonlisten kan administreres og redigeres sentralt. Det er også ønskelig at man kan kategorisere numrene i ambulansetjenestens fem distrikter og i type kontakt, samt ha søkefunksjon. Denne appen er under utvikling nå. 

I tillegg jobbes det med app for Microsoft 365 til bruk på rolletelefonene. Eksisterende apper videreutvikles kontinuerlig med ny funksjonalitet og forbedring ved behov. 

Tekniske spesifikasjoner 

Appene utvikles i programmeringsspråket Swift og verktøyet Xcode. Backend, delen av programvaren som ligger nærmest databasen der dataene er lagret, er utviklet i .Net blant annet. Det er noe arbeid i etterkant for å oppdatere appene: 

- En nyutviklet app vil naturlig nok oppdateres oftere i starten fordi det kommer ønsker om forbedringer og endringer. Men når appen har vært i produksjon en stund er det sjelden behov for oppdateringer. Det er likevel alltid rom for å komme med forbedringsforslag, sier Glenn-David Lind. 

Fordeler ved lokal app-utvikling 

Alle appene og andre løsninger som utvikles lokalt i Sykehuset Østfold, utvikles i tett samarbeid og dialog med de som skal bruke løsningene. Det tette samarbeidet fra dag én, med kontinuerlig dialog gjennom hele utviklingsfasen, gjør at man får systemer som underbygger og forbedrer eksisterende arbeidsrutiner. Løsningene blir også intuitive og brukervennlige.  

Apper som løser konkrete problemstillinger er raskere å utvikle og implementere, og man kan raskt høste gevinster. Dette i motsetning til store, regionale løsninger hvor det nesten er umulig å få gjort endringer, hvor kostnaden gjerne er skyhøy, og på toppen av det hele ikke nødvendigvis dekker behovet, avslutter Morten Lie. 

 

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
Apper utviklet i Sykehuset Østfold
Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon, Teams
Tredjeparts apper