Advarer mot falsk representant for ambulansetjenesten

Prehospital avdeling i Sykehuset Østfold er gjort kjent med at en mann som utgir seg å være fra ambulansetjenesten har ringt på en dør i Aremark. Han skulle montere en boks i huset som ville gjøre det lettere for ambulansen å finne fram. - Mannen kommer ikke fra oss. Ambulansetjenesten skal ikke montere noe i noen boliger i Østfold, og vi advarer mot å slippe inn ukjente, sier avdelingssjef for prehospital avdeling Merete Storli Tveit.

Bjørn Hødal
Publisert 24.07.2018
Sist oppdatert 21.08.2018
Avdelingssjef Merete Storli Tveit

En eldre kvinne i Aremark opplevde mandag at det ble ringt på døren hennes. Utenfor stod en ung, trivelig mann med en rød boks i hånda. Han presenterte seg som å komme fra ambulansetjenesten. Han fortalte at ambulansene har problemer med å finne fram i Aremark og han skulle derfor inn i hus i Aremark for å montere en slik boks som ville gjøre det lettere for ambulansene å finne fram. Han spurte om hun var alene. Det bekreftet hun og han hadde da svart at han ville komme igjen.

- Ambulansetjenesten har andre og gode hjelpemidler for å finne fram, og vi skal ikke montere noe i husstander i Østfold. Vi advarer mot å slippe inn ukjente, og vi oppfordrer publikum til å ta kontakt med politiet om de skulle oppleve noe slikt, sier Merete Storli Tveit.

Sykehuset Østfolds ambulansemedarbeidere bærer rød uniform og har ID-kort utstedt fra Sykehuset Østfold. Politiet er informert om hendelsen, og denne advarselen er publisert i samråd med Politiet.