Åsebråten, seksjon døgn og dag

Åsebråten seksjon dag/døgn tilbyr utredning og behandling til barn og unge i alderen 6-13 år. Når det gjelder spiseforstyrrelser er aldersgruppen 6-14 år for døgn, og opp til 18 år for Flerfamiliegruppe og for Temperamentbasert terapi med støtte (TBT-s).

Utredning og behandling gis til barn med sammensatte vansker og hvor en poliklinisk ramme har vist seg, eller blir ansett som ikke tilstrekkelig. Det arbeides nært med barnas familier.

Det enkelte barn blir innlagt for enten døgnopphold eller dagtilbud en- eller flere ganger i uken. Behandlingen og utredningen foregår hovedsakelig i seksjonen, supplert med samarbeid med hjemskole og lokalmiljø.

Tilbudet gis av tverrfaglige team.Teamet kan bestå av miljøterapeut, psykologspesialist, klinisk ernæringsfysiolog, familieterapeut, lege i spesialisering og overlege. Utredningen/behandlingen skreddersys til det enkelte barn. Lengden på oppholdet vil variere etter behov og alvorlighet av barnets tilstand. Forskriften om barn på sykehus angir at barn har rett til å ha minst en av foreldrene sine hos seg under oppholdet.

Barn som er innlagt på døgnopphold har etter opplæringsloven og lov om pasientrettigheter rett til undervisning.Tilpasset undervisningstilbud gis fra Østfold fylkeskommunale grunnskole.

Postboks 300 1714 Grålum

Slik finner du fram